وبلاگ

راه‌های نگهداری زعفران در منزل

راه‌های نگهداری زعفران در منزل

زعفران، گل زیبای جام مانندی که با عطر و طعم خود رنگ و بوی بی نظیری را بر سر سفرهایمان می‌آورد. پرورش زعفران زحمت بسیاری دارد و نگهداری از آن در منزل هم همواره جز یکی از مسائلی است که خریداران زعفران همیشه در مورد آن سوال می‌پرسند. از آنجایی که زعفران گیاهی گران قیمت است (مشاهده قیمت روز زعفران)، نگهداری درست از آن برای افراد بسیار اهمیت دارد و علاوه بر آن محافظت صحیح از آن سبب حفظ تازگی، طعم و عطر آن برای مدت زمان طولانی ‌می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم تا با هم درباره نحوه نگهداری زعفران در منزل صحبت کنیم و با شرایط آن آشنا شویم.

بهترین روش نگهداری از زعفران در مناطق گرم و خشک

به طور کلی مهمترین اصل در نگهداری زعفران در منزل این است که ظرف حاوی زعفران را به طور مستقیم مقابل نور، رطوبت و گرما قرار ندهیم. از همین رو اگر در مناطق خشک و کویری زندگی ‌می‌کنید، ‌لازم است تا برای نگهداری زعفران از ظرف‌های غیرشفاف استفاده کنید. چرا که نور مسقیم آفتاب سبب آسیب رساندن به کیفیت این گیاه ارزشمند ‌می‌شود.

بهترین روش نگهداری از زعفران در مناطقی با آب و هوای مرطوب

اگر محل زندگی شما آب و هوایی مرطوب داشته باشد، حتما توجه کنید که زعفران را داخل ظرف شیشه ای یا خاتم بریزید و درب آن را محکم ببندید. همچنین پیشنهاد ‌می‌کنیم که ظرف را داخل نایلون پلاستیکی یا نخی بپیچید و بعد داخل یخچال قرار دهید تا در جایی سرد و خنک قرار بگیرد.

بهترین روش نگهداری از زعفران در مناطقی با آب و هوای مرطوب

ویژگی های ظرف نگه‌داری زعفران

در صورتی که تمایل دارید که زعفران را داخل ظروف شیشه ای بریزید،‌ حتما ظرف را داخل یک پارچه نخی بپیچید و بعد داخل کابینتی خنک قرار دهید. به این طریق از نفوذ رطوبت و گرما به داخل ظرف جلوگیری‌ و در عین حال کیفیت زعفران را نیز حفظ‌ می‌کنید.

از سوی دیگر بهتر است تا برای نگهداری زعفران حتما از ظرف‌های کوچکی که هوای کمتری را داخل خود جمع ‌می‌کند استفاده کنید، تا زعفران در کمترین میزان تماس با هوا باشد.

حساسیت شدید زعفران به نور

از آن جایی که گیاه زعفران به نور بسیار حساس است، به هیچ وجه آن را مقابل نور مستقیم قرار ندهید. حتی این حساسیت به اندازه است که کشاورزان در ساعاتی که نور بسیار کم است، به چیدن آن اقدام می‌کنند.

ترجیحا تا زمان استفاده، زعفران را آسیاب نکنید!

بهتر است تا زمان استفاده از زعفران آن را آسیاب نکنید، چراکه عطر و بوی زعفران به مرور زمان از بین می‌رود. برای هر بار استفاده به مقدار مورد نظر زعفران را پودر و سپس مصرف کنید. به این طریق ‌می‌توانید از عطر دلچسب زعفران در منزل حفاظت کنید.

دم کردن، راه حلی رایج در نگهداری زعفران

یکی از روش‌های رایج برای نگهداری از زعفران دم کردن آن است. برای این منظور ابتدا زعفران را ساییده و سپس داخل قوری مخصوصی بریزید و روی حرارت قرار دهید. زمانی که زعفران دم کشید، ‌می‌توانید به مدت دو هفته آن را داخل یخچال نگهداری نمایید.

نگهداری زعفران در فریزر، آخرین راه حل ممکن!

و آخرین راه برای نگهداری زعفران در منزل،‌ قرار دادن آن در فریزر است. اما توجه داشته باشید که قرار دادن طولانی مدت زعفران در فریزر سبب از بین رفتن کیفیت و عطر و طعم دلچسب آن‌می‌شود. از همین رو دقت داشته باشید تا حتی الامکان برای نگهداری زعفران در منزل آن را در محیط خشک و خنک بگذارید و تنها در صورت نیاز و نبودن جای مناسب آن را داخل فریزر قرار دهید. لازم به ذکر است قرار دادن مجدد زعفران در فریزر سبب از بین رفتن خواص و رنگ و بوی آن‌ می‌شود.

چطور از کیفیت و سلامت زعفران مطمئن شویم؟

برای اینکه متوجه شویم که زعفران هنوز کیفیت لازم را دارا هست یا خیر،‌ می‌توانید مقداری از آن را در دست له کرده و سپس آن را ببویید یا بچشید. در صورتی که عطر زعفران ضعیف بود و طعم شاخصی که خودتان احساس می‌کنید را نداشت، بهتر است که از آن استفاده نکنید. البته دقت کنید که زعفران شما، اصل و ارگانیک باشد. برای تشخیص زعفران ارگانیک از تقلبی به مقاله “7 روش برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی” مراجعه کنید.

ماندگاری زعفران آسیاب شده بیشتر است یا خیر؟

یکی از سوالات متداولی که در خصوص نگهداری زعفران در منزل به ذهن افراد‌ می‌رسد، این است که آیا نگهداری زعفران در بسته‌بندی خود محصول برای طولانی مدت راه مناسبی است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت اگرچه ماندگاری زعفران قبل از آسیاب قاعدتا بیشتر است اما به مرور زمان ممکن است که زعفران عطر و بوی خود را در بسته‌بندی هم از دست بدهد، بنابراین بهتر است که براساس نیاز و مدت زمانی که برای مصرف آن روی بسته‌بندی درج شده اقدام به خرید زعفران نمایید.

ماندگاری زعفران آسیاب شده بیشتر است یا خیر؟

مجموعه عطرین، حرفه‌ای‌ترین تولیدکننده زعفران در ایران

مجموعه عطرین با بسته‌بندی‌های حرفه‌ای و با کیفیتی که برای محصولات خود به خصوص زعفران در نظر گرفته کار را برای مشتریان خود آسوده کرده است. از این رو، پیشنهاد‌ می‌کنیم که اگر به دنبال زعفرانی با کیفیت و ماندگاری بالا هستید، هنگام خرید زعفران نام عطرین را در ذهن داشته باشید.

چند نمونه از سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.