وبلاگ

طرز تهیه حلوا زعفرانی: نکات مهم در پختن حلوا

طرز تهیه حلوا زعفرانی

حلوا، یک دسر ایرانی خوش‌طعم و دلچسب است که بیشتر مردم فقط در مناسبت‌ها از آن استفاده می‌کنند. تهیه این دسر آنقدر راحت است که می‌توانید برای مهمانی‌ها یا حتی به‌عنوان یک عصرانه در کنار چای از آن استفاده کنید. استفاده از زعفران در حلوا علاوه بر عطر، طعم و رنگ فوق‌العاده‌ای که به آن می‌دهد، فواید فراوانی برای سلامتی دارد.

در این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه حلوا زعفرانی را به دو روش مختلف یاد بگیریم و با نکات طلایی پخت حلوا آشنا شویم.

روش اول، طرز تهیه حلوا زعفرانی مجلسی


مواد لازم برای تهیه حلوا زعفرانی

  • آرد سفید ………………………….. 2 لیوان
  • شکر ………………………………… 1 لیوان
  • آب ………………………………….. 1.5 لیوان
  • روغن مایع ……………………….. نصف لیوان
  • کره ………………………………….. 100 گرم
  • گلاب ……………………………….. 1/4 لیوان
  • زعفران آب کرده …………………. 1/4 لیوان

 دستور پخت حلوا زعفرانی مجلسی

  1. آماده کردن شربت:آب و شکر را با هم ترکیب کنید و روی حرارت بگذارید و تا زمانی‌که شکر کاملا حل شود آن را به آرامی هم بزنید. پس از حل شدن شکر، زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید و کمی بعد از روی حرارت بردارید.
  2. آماده کردن آرد حلوا:آرد را الک کنید و در تابه‌ای خشک بریزید. تابه را روی حرارت کم بگذارید و آرد را تفت بدهید تا طعم و بوی خامی آن گرفته شود. یادتان باشد که آرد را با صبر و حوصله کافی و به صورت مداوم تفت دهید تا نسوزد. اگر آرد حتی کمی بسوزد ممکن است حلوای شما بو و طعم سوختگی بگیرد.برای تفت دادن آرد به حدود 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز دارید. به هیچ عنوان به قصد سریع‌تر شدن روند پخت شعله را زیاد نکنید، این کار باعث می‌شود آرد به سرعت بسوزد.

    زمانی که آرد به اندازه کافی تفت خورد رنگ آن برمی‌گردد. هرچه رنگ آرد تیره‌تر شود، رنگ حلوا هم تیره‌تر می‌شود. باز هم باید اشاره کنیم که مراقب باشید به قصد داشتن حلوایی تیره آرد را نسوزانید.

    در انتها کره و روغن را به آرد تفت خورده اضافه کنید و همچنان روی حرارت هم بزنید تا روغن به خوبی با آرد ترکیب شود (اصطلاحا به خورد آرد برود). سپس آرد را از روی حرارت بردارید.

  3. ترکیب کردن آرد و شربت:پس از آن که آرد را از روی حرارت برداشتید، شربت ولرم را طی چند مرحله به آن اضافه کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند. اگر آرد را الک کرده باشید احتمال گلوله شدن آن در این مرحله بسیار کم است، اما اگر گلوله شد هم مشکلی نیست. کافی است کمی بیشتر هم مواد را هم بزنید تا گلوله‌ها باز شوند.باید با مخلوط کردن مواد حلوا جمع شود. اگر احساس کردید حلوا شل است و غلظت مد نظر شما را ندارد، آن را مجددا کمی روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا سفت شود. از طرف دیگر اگر احساس کردید حلوا زیادی سفت شده کمی آب به آن اضافه کنید و هم بزنید. دقت کنید که هر بار مقدار خیلی کمی آب اضافه کنید.

حلوا زعفرانی خانگی

روش دوم، طرز تهیه ترحلوا زعفرانی

مواد لازم برای ترحلوا زعفرانی:

  • آرد سفید یا آرد نانوایی ………………….. 1 لیوان
  • آرد برنج ………………………………….. نصف لیوان
  • شکر ……………………………………….. 1 لیوان
  • ترکیب روغن مایع و جامد ………….. 2/3 لیوان
  • شیر کم‌چرب یا آب ……………………….. 1 لیوان
  • گلاب …………………………………….. نصف لیوان
  • زعفران آب کرده غلیظ …….. 4 قاشق غذاخوری

دستور پخت حلوا زعفرانی تر

  1. تهیه شربت:درست مانند روش قبلی، شکر را در شیر یا آب حل کنید و پس از حل شدن، زعفران و گلاب را به آن اضافه کنید.
  2. آماده کردن آرد حلوا:آرد را الک کنید و در تابه بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. روغن را اضافه کنید و آن را تفت دهید و همزمان هم بزنید. صبر کنید تا آرد به رنگ نسکافه‌ای دربیاید و دقت کنید که آن را نسوزانید. اگر می‌خواهید حلوای تیره‌ای داشته باشید مدت زمان تفت خوردن آرد را بیشتر کنید.
    پس از این که آرد به اندازه کافی تفت خورد آرد برنج را اضافه کنید و حدود 2 الی 3 دقیقه دیگر تفت دهید تا آرد برنج هم طعم خامی خود را از دست دهد.
  3. ترکیب کردن آرد و شربت:تابه را از روی حرارت بردارید و شربت ولرم شده را به آرامی به ترکیب آرد و روغن اضافه کنید. به طور مداوم هم بزنید تا حلوا جمع شود و غلظت مناسبی پیدا کند. مانند روش قبل اگر حلوا شل بود دوباره آن را روی حرارت بگذارید و یا اگر غلظت آن بیش از حد شد، کمی آب به آن اضافه کنید.

حلوا خانگی با زعفران

نکات مهم تهیه حلوای زعفرانی:

  • می‌توانید زمان پخت حلوا از شعله‌پخش‌کن استفاده کنید تا آرد به طور یکنواخت حرارت ببیند.
  • بهتر است از قاشق چوبی برای مخلوط کردن آرد و شربت استفاده کنید.
  • اگر حلوا سفت باشد می‌توانید کمی آب یا روغن مایع به آن اضافه کنید.
  • علاوه بر آرد سفید، می‌توانید از آرد برنج یا سنگک هم در تهیه حلوا مجلسی استفاده کنید. استفاده از آرد سنگک باعث می‌شود رنگ حلوا تیره‌تر شود. برعکس، آرد برنج رنگ حلوا را روشن‌تر می‌کند و همچنین چسبندگی حلوا را نیز کمتر می‌کند.
  • بهترین کار در پخت حلوا این است که کره یا روغن جامد و روغن مایع را به صورت ترکیبی استفاده کنید. استفاده از کره به تنهایی باعث می‌شود پس از مدتی به خصوص در هوای سرد حلوا حالت ماسیدگی پیدا کند. از سوی دیگر اگر فقط از روغن مایع استفاده کنید حلوا پس از گذشت تنها یک یا دو ساعت روغن می‌اندازد.
  • هنگام تفت دادن آرد صبوری را فراموش نکنید. اگر آرد را روی حرارت بالا تفت دهید یا آن را هم نزنید، خیلی زود می‌سوزد و طعم بدی پیدا می‌کند. آرد سوخته حلوا را تلخ می‌کند و بافت و رنگ حلوا هم دیگر یک‌دست و زیبا نخواهد بود.
  • حتما به مقدار شکر حلوا دقت کنید و آن را مطابق سلیقه خود تغییر دهید تا حلوایی بیش از حد شیرین یا بی‌مزه نداشته باشید.
  • به طور کلی می‌توان در پخت حلوا به جای آب از شیر استفاده کرد. استفاده از شیر طعم حلوا را بهتر می‌کند و بافت مرطوب‌تر و نرم‌تری به آن می‌دهد اما از طرف دیگر باعث روشن شدن رنگ حلوا نیز می‌شود.

امیدواریم آموزش طرز تهیه حلوای زعفرانی برای شما مفید بوده باشد و بتوانید حلوایی خوش‌طعم و دلچسب آماده کنید. همچنین اگر قصد دارید برای حلوای زعفرانی خود، از زعفران مرغوب استفاده کنید، خرید زعفران خود را از فروشگاه اینترنتی زعفران عطرین انجام دهید.

چند نمونه از سوالات کاربران

1 دیدگاه در “طرز تهیه حلوا زعفرانی: نکات مهم در پختن حلوا

  1. پریناز اصلانی گفت:

    حلوا زعفرانی همون حلوایی هست که داخل مراسم ختم پخش میکنن؟
    خیلی خوشمزه ان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کاربردهای زعفران در پخت و پز
زعفران یک ادویه بسیار ارزشمند است که از کلاله های خشک شده گل کروکوس زعفران به دست می آید. طعمی عمیق،...
ادامه مطلب
طرز تهیه حلوا زرد مجلسی
حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر در مراسم‌های سنتی ایرانی به عنوان مثال برای...
ادامه مطلب
طرز تهیه شیرینی زعفرانی
شیرینی و زعفران، دو خوراکی و ادویه­‌ای هستند که نمی­توان از آن­ها به راحتی گذشت. شیرینی روی هر میزی که...
ادامه مطلب
طرز تهیه پودینگ زعفرانی با 2 دستورالعمل متفاوت
پودینگ، در میان مردم ایران به عنوان نوعی دسر، رایج است که گاهی اوقات برای عصرانه هم سرو می‌شود. نحوه...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.