وبلاگ

طرز تهیه حلوا زرد مجلسی

طرز تهیه حلوا مجلسی

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر در مراسم‌های سنتی ایرانی به عنوان مثال برای افطار در ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می­ شود. یکی از انواع حلواهای مجلسی، حلوای زرد شیرازی است. همانطور که از نام این دسر پیداست مربوط به شهر شیراز است. در این حلوا از آرد سنگک و آرد برنج استفاده می‌شود که بسیار مقوی و مفید است. این حلوا رنگ روشنی دارد و نسبت به حلواهای دیگر شل تر و کشدار است. در ادامه به طرز تهیه حلوا زرد مرحله به مرحله می­ پردازیم. پس ما با همراه باشید.

 طرز تهیه حلوا زرد ساده

مواد لازم در طرز تهیه حلوا زرد شیرازی :

آرد سنگگ 1 پیمانه
آرد برنج 0.5 پیمانه
شکر 2 پبمانه
آب 3 پیمانه
کره 50 گرم
گلاب نصف لیوان
پودر هل 1 قاشق چای­خوری
زعفران ممتاز  2 قاشق چای­خوری

مرحله اول

در طرز تهیه حلوا زرد قنادی خوشمزه و خوشرنگ به روش شیرازی، ابتدا آرد سنگک و آرد برنج را با هم مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند، سپس آن را الک کنید. در ادامه یک تابه برداشته و روی حرارت قرار دهید تا گرم شود.

مرحله دوم

سپس آرد را درون تابه ریخته و حدود ۱۰ دقیقه تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود. توجه داشته باشید که نیازی نیست آرد تغییر رنگ پیدا کند یا بوی آن بلند شود، فقط کافی است که بوی خامی آرد گرفته شود.

مرحله سوم

شکر و آب را با هم درون یک قابلمه مخلوط کرده و سپس روی حرارت قرار بگذارید تا شکرها کامل حل شوند. کره را به آرد اضافه کرده و سپس روغن مایع را به قدری اضافه کنید تاغلظت آن شبیه ماست همزده شود.

مرحله چهارم

سپس حرارت را خاموش کرده و شهد را آرام آرام به حلوا اضافه کنید و به­صورت مداوم آن را هم بزنید تا یکدست و کشدار شود. گلاب و هل و زعفران را اضافه کرده و مخلوط کنید. حالا شعله گاز را روشن کرده و حرارت را کم کنید.

مرحله پنجم

سپس بگذارید تا حلوا تا حدود ۵ دقیقه روی حرارت باشد و آن را مدام هم بزنید تا گلاب و هل و زعفران، به خورد حلوا برود. برای براق شدن حلوا، کمی کره به آن اضافه کنید. این حلوا معمولاٌ کمی شل تر و کشدارتر از حلوای معمولی است.

 

طرز تهیه حلوا زرد همدان

 

نوعی حلوا زرده مخصوص همدان است و به دلیل این که با زرده تخم مرغ درست می‌شود، یک غذای مقوی برای افطار در ماه رمضان است. حلوا زرده را همدانی­ ها به‌ عنوان دسر و سوغات درست می­ کنند ‌و به‌ دلیل این که با زرده تخم‌ مرغ تهیه می‌شود به آن حلوا زرده گفته می‌شود. حلوا زرده از نظر شکل ظاهری شبیه به فرنی بوده ولی کمی سفت تر از فرنی است و به رنگ زرد مایل به نارنجی است. سر سفره افطار یک همدانی حتما می­توانید یک ظرف حلوا زرده بیابید.

 

مواد لازم برای تهیه حلوا زرد همدان:

آرد سفید قنادی 1.5 کیلو
روغن حیوانی یا مابع 500 گرم
شکر 6 لیوان
آب 3.5 لیوان
زعفران دم­ کرده 2 مثقال
گلاب 0.5 لیوان

مرحله اول

برای تهیه حلوای زعفرانی مجلسی، ابتدا زعفران ممتاز آسیاب شده را داخل ظرف شیشه‌ای یا در داری ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید و در ظرف را گذاشته و روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد. برای آن که حلوای خوش‌طعم‌تری داشته باشید، باید از زعفران‌های باکیفیت مانند زعفران نگین استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت زعفران نگین می‌توانید به سایت عطرین سر بزنید.

مرحله دوم

در این مرحله آرد را داخل تابه‌ای الک کرده و تابه را روی حرارت بسیار ملایم قرار دهید و تقریبا 30 دقیقه به طور مداوم تفت دهید تا رنگ آن کمی تغییر کند و بوی خامی آن کاملا گرفته شود و عطر تفت خورده آن بلند شود.

مرحله سوم

سپس روغن حیوانی را کم کم به آرد اضافه کنید و مداوم تفت دهید تا کاملا روغن با آرد آمیخته شود. دقت کنید اگر جایی از آرد گلوله شد، با پشت کفگیر آن گلوله آرد را فشار دهید تا له شود.

مرحله چهارم

حالا مداوم به تفت دادن ادامه دهید تا حدود 30 دقیقه که مایه حلوا سبک و شل شود. داخل قابلمه 3/5 لیوان آب بریزید، شکر را به آن اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار داده و با قاشق هم بزنید تا شکر در آب کاملا حل شود.

مرحله پنجم

اجازه دهید تا مواد به جوش بیاید و حدودا 20 دقیقه بجوشد. 3 قاشق غذاخوری زعفران دم کشیده را به آن اضافه کنید، 5 دقیقه بعد شربت را از روی حرارت برداشته و همانطور داغ شربت را کم کم اضافه کنید و سپس با مخلوط آرد تفت دهید تا اگر کافی بود، شربت زیادی داخل حلوا نریزید تا باعث شل شدن حلوا شود و نصف شربت را که کم کم به آرد اضافه کردید گلاب و زعفران را نیز به حلوا اضافه کنید.

مرحله هفتم

حالا به خوبی مواد را تفت دهید تا کاملا عطر آن ها بلند شود. سپس اگر نیاز بود کم کم باقی شربت را اضافه کنید. همینطور که مداوم مواد را تفت می­ دهید، طعم حلوا را بچشید تا اگر شیرینی آن اندازه بود، بیش از حد آن را شیرین نکنید. (به طور معمول تقریبا 1 لیوان از شربت باقی می‌ماند) حلوا زعفرانی آماده شده را در سینی شکل دهید و با انواع مغزیجات تزئین کنید. سعی کنید برای خوشرنگ و خوشمزه شدن حلوا از زعفران ممتاز و مرغوب استفاده کنید.

نوش جان

چند نمونه از سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کاربردهای زعفران در پخت و پز
زعفران یک ادویه بسیار ارزشمند است که از کلاله های خشک شده گل کروکوس زعفران به دست می آید. طعمی عمیق،...
ادامه مطلب
طرز تهیه شیرینی زعفرانی
شیرینی و زعفران، دو خوراکی و ادویه­‌ای هستند که نمی­توان از آن­ها به راحتی گذشت. شیرینی روی هر میزی که...
ادامه مطلب
طرز تهیه پودینگ زعفرانی با 2 دستورالعمل متفاوت
پودینگ، در میان مردم ایران به عنوان نوعی دسر، رایج است که گاهی اوقات برای عصرانه هم سرو می‌شود. نحوه...
ادامه مطلب
طرز تهیه کافه لاته زعفرانی
شنیدن کلمه «لاته زعفرانی» شاید کمی تعجب آمیز باشد؛ اما برای کسانی که در شهرهای جنوبی یا شهرهای تولید...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.