وبلاگ

طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی

طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی

بستنی سنتی زعفرانی یا بستنی اکبر مشتی؟

بیایید قبل از شروع طرز تهیه بستنی زعفرانی، نگاهی به تاریخچه‌ی این خوراکی محبوب بیندازیم. اولین ایرانی‌ که با این دسر خوشمزه آشنا شد، ناصرالدین شاه قاجار بود که سفری به اروپا داشت و در پاریس، بستنی فرانسوی را امتحان کرد. او بسیار علاقه داشت که آن را در ایران معرفی کند، اما نتوانست. بعدها مظفرالدین شاه این خوراکی فوق‌العاده را فقط در دربار معرفی کرد و هیچ کسی جز درباریان، از وجودش خبر نداشت.

در زمان محمدرضا شاه پهلوی، بستنی به خیابان‌های شهرهای ایران رسید و در قلب ایرانی‌ها جا باز کرد. این آغاز عشق ایرانیان به این ترکیب بود که منجر به تولید طعم‌های منحصر به فرد ایرانی شد.

اکبر مشتی یا اکبر مشهدی ملایری، اولین فروشنده‌ی این دسر در ایران بود. او در یکی از روستاهای اطراف ملایر در نزدیکی همدان به دنیا آمد و در جوانی به تهران نقل مکان کرد. زندگی در تهران باعث شد تا او با یکی از نزدیکان مظفرالدین شاه به نام «محمد ریش» آشنا شود که این آشنایی در نهایت منجر شد تا اکبر مشتی از نزدیک این خوراکی را ببیند. اکبر مشتی طعم ایرانی و سنتی این دسر را با استفاده از زعفران و گلاب خلق کرد که امروزه به اسم «بستنی اکبر مشتی» معروف است. در ادامه‌ ترکیبات اصلی و روش تهیه‌ برای درست کردن این دسر سنتی خوشمزه را در خانه، به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

بستنی زعفرانی خوشمزه

مواد لازم برای تهیه‌ بستنی سنتی

پر مصرف‌ترین موادی که برای تولید این دسر با طعم سنتی و ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زعفران، پسته، شیر و خامه است.

زعفران گیاهی‌ست که در سال یک بار گل می‌دهد و هر گل شامل سه یا چهار رشته‌ی زعفران است. هر رشته‌ی کامل زعفران دارای یک قسمت قرمز رنگ (که به سرگل معروف است) و یک قسمت زرد رنگ است. برای تولید بستنی سنتی ما به سرگل زعفران نیاز داریم.

طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی ساده

ساده‌ترین روش درست کردن طعم سنتی این دسر در خانه، استفاده از بستنی وانیلی به عنوان بیس است.

مواد مورد نیاز:

  1. بستنی وانیلی
  2. زعفران
  3. پسته‌ی خرد شده
  4. گل سرخ خشک شده
  5. گلاب

روش تهیه:

ابتدا بستنی وانیلی را به مدت 30 دقیقه خارج از یخچال قرار می‌دهیم تا نرم شود و بعد آن را به کاسه‌ای بزرگ‌تر منتقل می‌کنیم. مغز خرد شده‌ی پسته، گلاب، کمی گل سرخ و زعفرانی که از قبل دم شده را داخل کاسه می‌ریزیم و هم می‌زنیم. هم زدن را تا جایی ادامه می‌دهیم که بستنی کش بیاید و بعد آن را داخل ظرف دردار می‌ریزیم و به مدت سه ساعت داخل فریزر قرار می‌دهیم.

بعد از این زمان دسر سنتی ویژه‌ی ما آماده است.

طرز تهیه بستنی سنتی بدون ثعلب

طرز تهیه بستنی خانگی

در این روش از زرده‌ی تخم‌مرغ به جای ثعلب استفاده می‌کنیم. در صورتیکه دستگاه بستنی‌ساز ندارید، استفاده از تخم‌مرغ به جای ثعلب گزینه‌ی مناسب‌تری است، چرا که امکان تشکیل یخ در مواد ترکیب شده، کمتر می‌شود.

مواد مورد نیاز:

(در این آموزش اندازه‌ها بر اساس پیمانه‌ی استاندارد آشپزی در نظر گرفته شده‌اند.)

  • خامه‌ی صبحانه 1 پیمانه
  • شیر پر چرب ¾ پیمانه
  • زرده‌ی تخم‌مرغ 4 عدد
  • شکر 3/1 پیمانه
  • گلاب 1 قاشق غذاخوری
  • وانیل مایع نصف قاشق چای‌خوری
  • زعفران پودر شده ¼ قاشق چای‌خوری
  • پسته‌ی خرد شده ¼ پیمانه

روش تهیه:

زرده‌های تخم‌مرغ را با همزن دستی یا چنگال، در کاسه‌ای هم بزنید.

خامه، شیر، شکر و زعفران را داخل یک شیر جوش بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر کاملا حل شود. دقت کنید که به محض جوش آمدن، شیر جوش را از روی حرارت بردارید.
نصف مخلوط شیر گرم را آرام آرام به زرده‌های تخم‌مرغ اضافه کنید و همزمان هم بزنید. (دقت کنید که حتما اضافه کردن شیر را آرام آرام انجام دهید تا با حرارت شیر، زرده‌های تخم‌مرغ سفت نشوند.) باقی مانده‌ی مخلوط شیر گرم را در شیر جوش نگه‌دارید و روی شعله‌ی ملایم قرار دهید.

مخلوط شیر و تخم‌مرغ را روی حرارت به مدت 10 دقیقه قرار دهید و مرتب هم بزنید تا جایی که مخلوط کمی سفت شود و به پشت قاشق بچسبد. اجازه ندهید این ترکیب بجوشد چون زرده‌های تخم‌مرغ گوله گوله می‌شوند. (برای هم زدن حتما از قاشق چوبی استفاده کنید تا راحت‌تر متوجه زمان آماده شدن مایه‌ی اصلی شوید.)

وقتی ترکیب غلیظ شد آن را از یک صافی یا الک ریز عبور دهید تا زرده‌های سفت شده، جدا شوند. در این مرحله گلاب و وانیل مایع را اضافه کنید و آن را داخل ظرفی بریزید. اجازه دهید ترکیب کمی سرد شود و بعد روی سطح مواد را با سلفون کاملا بپوشانید به شکلی که سلفون در تماس مستقیم با مواد قرار گیرد.

ظرف را به مدت 8 ساعت یا یک شب تا صبح، داخل یخچال قرار دهید تا کاملا سرد و کمی سفت شود و بعد آن را داخل فریزر بگذارید.

حدود یک تا دو ساعت فرصت دهید تا مایه‌ی اطراف ظرف کمی سفت و یخ زده شود. آن را از فریزر خارج کنید و با همزن هم بزنید تا قسمت‌های سفت و نرم کاملا با هم مخلوط شود. (دقت کنید که قسمت‌های یخ زده را جدا کنید تا باعث ایجاد طعم تلخ نشوند.)

بعد از هم زدن، دوباره آن را به مدت نیم ساعت داخل فریزر قرار دهید و بعد از نیم ساعت دوباره آن را خارج کنید و هم بزنید. این کار را 5 یا 6 بار انجام دهید تا بافت سفت و لطیفی شکل بگیرد.
در آخرین مرحله که همه‌ی مایه‌ی اصلی تقریبا سفت شده، پسته را اضافه کنید و هم بزنید و ترکیب را داخل ظرف دردار بریزید و آن را مجدد در فریزر قرار دهید و 6 تا 8 ساعت زمان دهید تا کاملا سفت شود.

تبریک می‌گوییم، دسر سنتی خانگی شما آماده است.

طرز تهیه بستنی سنتی با دستگاه بستنی ساز

طرز تهیه بستنی سنتی زعفرانی

اگر در خانه دستگاه بستنی‌ساز دارید، می‌توانید از رسپی آموزش داده شده در بالا، استفاده کنید. بعد از اینکه با سلفون روی مایه‌ی نهایی را کامل پوشاندید و به مدت 4 ساعت در یخچال قرار دادید، ترکیب سرد شده را داخل دستگاه بریزید و بر اساس دستور العمل دستگاهی که دارید، بستنی را درست کنید.

وقتی ترکیب سفت شد، پسته‌های خرد شده را اضافه کنید و هم بزنید.

ترکیب نهایی را داخل ظرف دردار بریزید و آن را به مدت 4 تا 8 ساعت داخل فریزر قرار دهید تا کاملا سفت شود.

در صورت تمایل می‌توانید از “هل” هم برای ایجاد طعم سنتی و متفاوت استفاده کنید.

امیدواریم که از این آموزش لذت برده باشید. درست کردن شیرینی و بستنی برای کودکان، جذاب و دوست‌داشتنی است، بنابراین از این آموزش‌ها می‌توانید برای سرگرم کردن آن‌ها استفاده کنید و دسر سالم و خوشمزه‌ای در خانه تهیه کنید. نظرتان را راجع به این آموزش‌ در قسمت کامنت بنویسید.

چند نمونه از سوالات کاربران

3 دیدگاه در “طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی

  1. حدیث گفت:

    من دقیقا طبق همین طرز تهیه پیش رفتم و بستنی زعفرانیم عااااااالی شد. واقعا ممنونم. از بستنی های بیرون هم خیلی خوشمزه تر شد.

    1. سردبیر زعفران عطرین گفت:

      سلام حدیث عزیز.
      دستور پخت و رسپی‌های ما چندین بار توسط ما تست می‌شوند.
      خوشحالیم که راضی بودید.

  2. حانیه گفت:

    این بهترین طرز تهیه بستنی زعفرانی خانگی ساده ای بود که تو گوگل دیدم.
    مرسی ازتون. درست میکنم و نتیجه ش رو بزودی همینجا اعلام میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

انواع کاربردهای زعفران در پخت و پز
زعفران یک ادویه بسیار ارزشمند است که از کلاله های خشک شده گل کروکوس زعفران به دست می آید. طعمی عمیق،...
ادامه مطلب
طرز تهیه حلوا زرد مجلسی
حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر در مراسم‌های سنتی ایرانی به عنوان مثال برای...
ادامه مطلب
طرز تهیه شیرینی زعفرانی
شیرینی و زعفران، دو خوراکی و ادویه­‌ای هستند که نمی­توان از آن­ها به راحتی گذشت. شیرینی روی هر میزی که...
ادامه مطلب
طرز تهیه پودینگ زعفرانی با 2 دستورالعمل متفاوت
پودینگ، در میان مردم ایران به عنوان نوعی دسر، رایج است که گاهی اوقات برای عصرانه هم سرو می‌شود. نحوه...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.