وبلاگ

زعفران، درمان افسردگی بدون دارو

درمان افسردگی با زعفران

سال‌هاست که از زعفران، این گنجینه گیاهی باارزش و بسیار پرخاصیت، جهت درمان بسیاری از بیماری‌ها، ارتقای سطح سلامت، تهیه انواع غذا و نوشیدنی و … استفاده می‌شود. پربیراه نیست که زعفران با نام طلای سرخ شهرت یافته است؛ این نه فقط به‌دلیل قیمت بالای زعفران که به‌خاطر خواص بی‌شمار آن (ازجمله کمک به درمان افسردگی) است.

به‌دلیل عطر و طعم بهشتی آن، خواص درمانی زعفران و تاثیری که بر سطح سلامتی افراد مثل تسکین درد، تقویت روحیه، درمان افسردگی و…. دارد، ادویه‌ای پرطرفدار در سراسر جهان است.

همان‌طور که می‌دانید زعفران به‌دلیل تاثیر بر خلق‌وخو و شادی‌آور بودن شهرت دارد. اگر به‌دنبال راهکار طبیعی برای درمان افسردگی هستید، می‌توانید حساب ویژه‌ای روی زعفران باز کنید. اگر مشتاق هستید که بدانید چرا، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

افسردگی چیست؟

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که به‌شکل غم و اندوه، فقدان یا عصبانیت خود را نشان می‌دهد و در فعالیت‌های روزمره افراد اختلال ایجاد می‌کند. افسردگی تاثیری منفی بر احساس، تفکر و عملکرد افراد می‌گذارد. خوشبختانه این بیماری قابل درمان است.

افسردگی احساس غم و اندوه در فرد ایجاد می‌کند و باعث از بین رفتن علاقه شخصی نسبت به فعالیت‌هایی می‌شود که قبلا از آن‌ها لذت می‌برده است. در چنین حالتی ممکن است مشکلات عاطفی و جسمی گوناگونی برای فرد ایجاد شود و توانایی عملکرد وی در محل کار و خانه کاهش پیدا کند.

هرساله، یک نفر از هر 15 بزرگسال (6.7%) به افسردگی مبتلا می‌شود. اگرچه ممکن است افسردگی در هر زمانی رخ دهد، اما معمولا اولین بار در اواخر نوجوانی تا اواسط 20 سالگی ظاهر می‌شود.

زنان بیشتر از مردان مستعد افسردگی هستند و تقریبا یک سوم از زنان، در طول زندگی خود افسردگی را تجربه می‌کنند. در صورتی که بستگان درجه یک (والدین/ فرزندان/ خواهر و برادر) به بیماری افسردگی مبتلا باشند، احتمالا بالایی در انتقال این اختلال از طریق وراثت وجود خواهد داشت.

مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا پایان رابطه‌ عاطفی تجربه‌های سختی هستند. طبیعی است که در واکنش به چنین شرایطی فرد دچار اختلال عصبی شود. کسانی که فقدان را تجربه می‌کنند، اغلب ممکن است خود را افسرده بدانند، اما هر احساس غم و اندوهی افسردگی نیست. کناره‌گیری از فعالیت‌های روزمره، اموری عادی در مواجهه با فقدان و شکست طبیعی هستند اما نباید آنها را به افسردگی نسبت داد.

نشانه‌های افسردگی

افسردگی چیزی بیش از احساس غم، اندوه و خشم است. افسردگی شدید علائم گسترده‌تری دارد و می‌تواند بر خلق‌وخو، روحیه و حتی جسم فرد تاثیر بگذارد. علائم افسردگی در مردان، زنان و کودکان متفاوت است. شدت افسردگی می‌تواند خفیف یا شدید باشد، این علائم عبارت‌اند از:

  • غمگین بودن یا روحیه افسرده داشتن
  • ازدست دادن علاقه یا لذت در انجام فعالیت‌هایی که فرد قبلا از آنها لذت می‌برده است
  • کاهش یا افزایش شدید اشتها
  • کم‌خوابی یا خواب بیش از حد
  • کاهش انرژی یا خستگی مداوم
  • افزایش فعالیت بدنی بی‌هدف (بی‌قراری، تکان دادن بدن و …) یا کندی حرکات و گفتار (البته این علائم باید به‌اندازه‌ای شدید باشند که دیگران هم آنها را تشخیص بدهند)
  • احساس بی‌ارزشی یا گناهکار بودن
  • فکر کردن به مرگ یا خودکشی

توجه داشته باشید که این علائم باید حداقل دوهفته طول بکشند یا تغییری در عملکرد شما مشاهده شود تا بتوان اسم افسردگی را بر آنها گذاشت. همچنین، شرایط پزشکی (مثل مشکلات تیروئید، تومور مغزی یا کمبود ویتامین) می‌توانند علائمی مثل افسردگی ایجاد کنند، بنابراین پیش از تشخیص افسردگی باید مطمئن شد که این علائم ناشی از شرایط پزشکی نبوده باشند.

بهترین راه درمان افسردگی

خوشبختانه حتی شدیدترین افسردگی‌ها هم قابل درمان هستند. بنابراین اگر افسردگی در زندگی روزمره شما اختلالی ایجاد کرده است، حتما به‌دنبال درمان آن باشید. موارد گوناگونی برای درمان افسردگی پیشنهاد می‌شوند؛ از دارو گرفته تا درمان‌های طبیعی مثل تغییر سبک زندگی و غیره. در ادامه، به چند روش ساده برای کاهش علائم افسردگی اشاره خواهیم کرد شد

  • کسب اطلاعات و آگاهی درباره نوع افسردگی
  • تنظیم برنامه‌ سبک جهت انجام فعالیت‌های روزانه به منظور بازگشت به روزمره‌گی
  • تعیین اهداف روزانه و کوچک
  • ورزش منظم تاثیر چشم‌گیری بر تقویت خلق‌وخو و روحیه دارد. هفته‌ای چندبار ورزش کردن به صورت سبک، کمک فراوانی به کاهش علائم افسردگی می‌کند.
  • استفاده از مواد غذایی حاوی امگا3 (تن ماهی، ماهی سالمون) و فولیک اسید (اسفناج، آووکادو)
  • داشتن خواب منظم و کافی
  • بهره‌وری از راهکارهای مقابله با افکار منفی
  • درگیر مسئولیت‌های کاری یا فعالیت‌های روزمره زندگی شدن، احساس موفقیت را در شما افزایش می‌دهد و به مقابله با افسردگی کمک می‌کند. انجام کارهای داوطلبانه هم توصیه می‌شود.
  • شروع فعالیت‌ جدید و تازه در زندگی
  • بهره‌وری از کمک و پشتیبانی کسانی که در زندگی دوست‌شان دارید.
  • مشورت با پزشک متخصص، چون افسردگی در افراد مختلف اشکال گوناگونی دارد و الزاما یک نسخه برای همه افراد کارساز نیست.

درمان سریع افسردگی با زعفران؟

مشکلاتی مثل افسردگی و اضطراب پدیده‌هایی فراگیر هستند و درصد زیادی از افراد حداقل یکبار در زندگی خود با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. از آنجایی که مصرف داروهای صنعتی برای افسردگی عوارض جانبی زیادی دارند، امروزه تمایل به پیداکردن داروی‌ طبیعی جایگزین، افزایش پیدا کرده است. اما زعفران یک داروی سریع برای درمان افسردگی نیست! زیرا استفاده بیش از حد آن می‌تواند باعث عوارض گواناگونی شود!

تحقیقات نشان داده است که زعفران می‌تواند به ‌اندازه داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند، موثر باشد. تاثیر مصرف روزانه 30 میلی‌گرم زعفران، مشابه داروهایی (ایمی‌پرامین، سیتالوپرام و فلوکستین) است که معمولا برای بیماران مبتلا به افسردگی خفیف تجویز می‌شود. به ‌علاوه، زعفران عوارض جانبی کمتری هم دارد.

نه تنها رشته‌های زعفران، بلکه گل زعفران هم خواصی مثل آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب دارد که به درمان افسردگی خفیف کمک می‌کند و بر تعدیل سطح سروتونین (انتقال‌دهنده عصبی مربوط به افسردگی و اضطراب) موثر است. یک هفته بعد از مصرف منظم (روزی 30 میلی‌گرم)، اثربخشی زعفران بر درمان افسردگی آغاز می‌شود و تا دوماه بعد هم اثر آن باقی می‌ماند.

خواص ضدافسردگی زعفران

همان‌طور که می‌دانید، زعفران به ادویه شادی‌آور معروف است. ترکیبات موجود در آن خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد. تحقیقات نشان داده است که زعفران تاثیر قابل توجهی بر افسردگی خفیف و شدید داشته و به عنوان داروی ضد افسردگی شناخته می‌شود. ترکیبات زعفران، سطح انتقال‌دهنده‌های عصبی مثل دوپامین، نوراپی‌نفرین و سروتونین را در مغز تغییر می‌دهد. همچنین، آنتی‌اکسیدان‌هایی در زعفران وجود دارند که به پاکسازی بدن از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند که این امر به مغز در مقابله با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند (استرس اکسیداتیو، پدیده‌ای شایع در افرادی است که به اختلالات خلقی مبتلا هستند).

زعفران خاصیت ضدالتهابی دارد. طلای سرخ با بهبود عملکرد دستگاه گوارش به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. اگر فرایند هضم غذا در بدن به ‌خوبی صورت نگیرد، منجر به التهاب کل اعضای بدن می‌شود. این امر، هر اختلال خلقی را که مستعد آن هستیم، تشدید می‌کند.

علاوه بر این، زمانی که عمل هضم در بدن به‎درستی انجام نمی‌شود، تعادل انتقال‌دهنده‌های عصبی هم بهم می‌ریزد. این مسئله باعث آشفتگی در خلق‌وخو خواهد شد. جالب است بدانید که عطر زعفران در کاهش استرس و بهبود خلق‌وخو موثر است.

داروهای شیمایی با زعفران

قرص کروسینا از جمله داروهای شیمیایی است که با منشا زعفران تولید شده است. این قرص که حاوی کروسین است، پس از طی مراحل آزمایشگاهی و بررسی‌های بالینی به مرحله تولید رسیده است. این مطالعات نشان داده‌اند که این قرص خواص درمانی گوناگونی دارد.

کروسین، اصلی‌ترین آنتی‌اکسیدان زعفران است که بسیاری از خواص زعفران، ناشی از وجود این ترکیب است. از جمله خواص کروسین، می‌توان به خاصیت شادی‌آوری و ضدافسردگی اشاره کرد. در یک تحقیق بالینی، مشخص شد که کروسین در مقایسه با سایر داروهای مشابه، بر درمان افسردگی، اضطراب و کاهش سطح روانی بیمار اثرگذار است.

زعفران به‌ اندازه داروهای شیمیایی که معمولا برای درمان افسردگی و کنترل اختلالات روانی تجویز می‌شود، موثر است. علاوه بر این موضوع، به درمان آلزایمر و بهبود حافظه در سالمندان نیز کمک می‌کند. همچنین، تحقیقاتی که روی قرص کروسینا انجام شده، نشان داده‌اند که خواص آنتی‌اکسیدانی این دارو می‌تواند به پیشگیری از اختلالت قلبی – عروقی و مغزی کمک کند.

نتایج مطالعات اولیه حاکی از آن بوده است که کروسینا می‌تواند راه‌حل مناسبی برای درمان چاقی و مکمل در رژیم‌های کاهش وزن باشد. کروسینا برای درمان دیابت نیز بسیار مفید است.

سخن آخر

افسردگی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قرن ماست. افسردگی نوعی اختلال خلقی است که خودش را به‌صورت غم و اندوه یا خشم و عصبانیت نشان می‌دهد و عموما در فعالیت‌های روزمره فرد مبتلا، اختلال ایجاد می‌کند.

علیرغم شایع بودن، خوشبختانه افسردگی قابل درمان است. اما چون داروهای شیمیایی که برای درمان افسردگی به‌کار می‌روند، اثرات جانبی زیادی دارند، تمایل به استفاده از درمان‌های طبیعی به‌جای داروهای شیمیایی روند افزایشی داشته‌اند.

مصرف زعفران از جمله داروهای ضد افسردگی طبیعی است که به‌دلیل خاصیت شادی‌آوری، جهت درمان افسردگی توصیه می‌شود. زعفران دارای ترکیباتی است که به متعادل کردن سطح سروتونین در مغز کمک می‌کند. سروتونین، انتقال‌دهنده عصبی مربوط به افسردگی و اضطراب است.

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهند که مصرف منظم روزانه 30 میلی‌گرم زعفران، می‌تواند به کاهش علائم افسردگی کمک کند. یک هفته بعد از مصرف روزانه زعفران، تاثیر آن بر افسردگی مشاهده می‌شود و اثربخشی آن نزدیک به دوماه بعد از قطع مصرف باقی می‌ماند. اینجاست که مسئله خرید زعفران برای بهره‌مندی از خواص بی‌شمار آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

چند نمونه از سوالات کاربران

4 دیدگاه در “زعفران، درمان افسردگی بدون دارو

  1. حمید گفت:

    مقاله عالی بود در مورد زعفران و درمان افسردگی . کمک کننده خیلی خوبی برای حال اینروزهای ما

  2. علیرضا گفت:

    واقعا زعفران، درمان افسردگی هست؟

    1. سردبیر زعفران عطرین گفت:

      سلام علیرضای عزیز.
      بله در صورتی که زعفران به مقدار صحیح استفاده شود، یکی از راه‌های شادی‌آور و درمان افسردگی است.

  3. ابراهیم گفت:

    درمان افسردگی با زعفران هم شدنیه؟! چقدر خوبه این زعفران!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.