وبلاگ

خواص گلاب؛ گلاب برای پوست صورت و درمان مشکلات پوستی چه فوایدی دارد؟

خواص گلاب برای پوست

گلاب خواص بسیار زیادی برای سلامتی پوست، بدن و آرامش اعصاب داشته و به همین دلیل نیز برای تهیه انواع نوشیدنی‌ها، انواع شیرینی‌ها و در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مصرف می‌شود. یکی از مهمترین خواص گلاب برای پوست، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی آن است که علاوه بر جوان‌سازی و شادابی، از ایجاد جوش و آکنه و ابتلا به بیماری‌های مزمن پوستی جلوگیری می‌کند. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که گلاب چه خاصیتی برای پوست دارد؟

خواص گلاب برای پوست صورت

گلاب یک داروی گیاهی است که در طب سنتی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تجویز می‌شود. گلاب به تنهایی می‌تواند نقش یک ضدالتهاب، ضدباکتری، کلاژن‌ساز، آبرسان و مرطوب‌کننده طبیعی قوی را بازی کند و به همین دلیل نیز مصرف آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت استعمال خارجی همواره توصیه می‌شود.

خواص گلاب

خواص ضدمیکروبی گلاب

PH پوست انسان بین 4.4 تا 6.25 بوده و در نتیجه اسیدی است. در نتیجه استفاده از صابون‌های قلیایی، محلول‌ها و لوسیون‌های پاک‌کننده صورت با PH بالا و برخی لوازم آرایشی، به راحتی این تعادل را به هم زده و در نتیجه سطح اسیدیته پوست کاهش پیدا می‌کند. کاهش اسیدیته پوست، بستر مناسبی را برای رشد میکروب‌ها و گسترش آن‌ها فراهم خواهد کرد.

بسیاری از بیماری‌های مزمن پوستی ناشی از به هم خوردن تعادل PH پوست است، بنابراین تنها راه‌حل استفاده از محصولاتی با PH خنثی خواهد بود. گلاب از جمله داروهای گیاهی است که با PH مناسب پوست انسان، تعادل اسیدیته را حفظ کرده و از کاهش سطح آن جلوگیری می‌کند. به این ترتیب استعمال گلاب مانع از تجمع و رشد میکروب‌ها روی پوست خواهد شد.

خواص گلاب برای جوش صورت

گلاب علاوه بر متعادل کردن سطح اسیدیته، میزان چربی پوست را نیز متعادل کرده و سطح اسیدیته را نیز کاهش می‌دهد. به این ترتیب علاوه بر جلوگیری از رشد باکتری‌ها، از تولید آکنه و جوش نیز جلوگیری خواهد کرد.

برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که گلاب دارای خاصیت ضدباکتریایی بسیاری قوی است و در مقابل باکتری‌ اشرشیا‌کلای، استافیلوکوک و کروکوباکتریوم ویولاسوم از پوست بدن محافظت می‌کند. با جلوگیری از رشد باکتری‌ها، امکان ایجاد جوش و آکنه نیز وجود نخواهد داشت.

خواص گلاب برای لک صورت

زمانی‌که از گلاب برای پاک کردن صورت خود استفاده می‌کنید، با از بین رفتن آلودگی‌ها و تمیز شدن منافذ آلوده پوست، از ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌شود. لک یا جای جوش و آکنه یکی از مشکلات افراد با پوست چرب است، در این شرایط بهره‌مندی از خواص گلاب برای جای جوش بهترین روش درمان طبیعی است.

کند کردن روند پیری پوست

عواملی چون استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامرغوب، استرس و اضطراب، تغذیه نامناسب، عدم تحرک، اشعه ماوراءبنفش خورشید، آلودگی هوا و سبک زندگی ناسالم، باعث پیری زودرس پوست می‌شوند. این عوامل تولید رادیکال‌های آزاد را تشدید می‌کنند و در نتیجه تنها راه‌حل برای مقابله با آن‌ها، استفاده از مواد و محصولاتی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. گلاب به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد، اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و به این ترتیب از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

گلاب برای پوست

آبرسانی به پوست صورت

گلاب با از بین بردن آلودگی‌ها و باکتری‌ها، منافذ پوست را باز کرده و به آبرسانی بهتر آن کمک می‌کند. زمانی‌که پوست صورت به خوبی آبرسانی شود، از خشکی و بروز التهابات ناشی از آن نیز جلوگیری خواهد شد. به این ترتیب گلاب می‌تواند مانند مرطوب‌کننده‌ای قوی و طبیعی برای پوست صورت عمل کند.

خواص گلاب برای پوست‌های حساس

افرادی که پوست حساسی دارند، نمی‌توانند از هر نوع لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده کنند چرا که پوست آن‌ها به مواد شیمیایی موجود در این محصولات سریعاً واکنش نشان داده و ملتهب می‌شود. گلاب یک ماده طبیعی با خاصیت ضدالتهابی، با PH مناسب پوست و نوعی خنک‌کننده طبیعی است، بنابراین عوارض جانبی مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی مانند سوزش، قرمزی و التهاب را از بین می‌برد. گلاب به عنوان یک تسکین‌دهنده طبیعی سوزش و تحریکات پوستی، برای افرادی که پوست حساسی دارند بهترین پاک‌کننده و تونر خواهد بود.

خاصیت ضدالتهابی و خنک‌کنندگی گلاب

یکی از مهمترین خواص گلاب برای پوست، خاصیت ضدالتهاب و خنک‌کنندگی آن است. بنابراین اگر به دلیل ابتلا به اگزما، سوزش، روزاسه یا دیگر بیماری‌ها، پوست صورت شما تحریک شده، ویژگی آرام‌بخشی و ضدالتهابی گلاب می‌تواند به رفع این مشکلات کمک کند.

حفاظت از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی

گلاب یک ضدالتهاب قوی و خنک‌کننده‌ای طبیعی برای پوست است. بنابراین زمانی‌که به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، پوست شما ملتهب و دچار آفتاب‌سوختگی می‌شود، گلاب می‌تواند به کاهش التهاب و اثرات آفتاب‌سوختگی کمک کند.

گلاب، شاداب‌کننده و روشن‌کننده پوست

گلاب حاوی مقادیر بالایی ویتامین A و E است که هر دو به از بین بردن سلول‌های مرده کمک کرده و در نتیجه باعث شفافیت و روشن شدن پوست صورت خواهند شد. از طرفی با از بین رفتن سلول‌های مرده، منافذ پوست نیز باز شده که خود عامل مهمی در شادابی و سلامت پوست صورت است.

گلاب برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست

گلاب سرشار از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی، خاصیت کلاژن سازی داشته و در نتیجه با افزایش قدرت کشسانی پوست یا به عبارتی با افزایش قوام پوست، از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند.

گل گلاب برای گلاب اصل

بهترین روش‌ها برای بهره‌مندی از خواص گلاب برای پوست صورت

برای بهره‌مندی از تمام خواصی که در بخش قبلی از آن‌ها نام بردیم، می‌توانید تنها از گلاب استفاده کنید یا آن را با مواد طبیعی دیگری مخلوط کرده، ماسک و تونر آماده کنید.

مرطوب‌کننده طبیعی پوست با گلاب

ترکیب گلاب و نارگیل برای هر نوع پوستی از خشک و حساس گرفته تا چرب و مختلط مناسب است. برای تهیه این مرطوب‌کننده طبیعی کافی است 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر را با 3 قاشق غذاخوری گلاب اصل مخلوط کنید و سپس با نوک انگشتان خود روی پوست صورت ماساژ دهید.

گلاب شاداب‌کننده و آبرسان است و روغن نارگیل نیز باعث هیدراته شدن پوست می‌شود، این دو ماده در کنار هم، یکی از بهترین مرطوب‌کننده‌های طبیعی را خواهند ساخت.

تونر صورت با گلاب

برای تهیه تونر گلاب، چند رشته زعفران را در ½ پیمانه گلاب خیس کرده و در یخچال نگهداری کنید. پس از هر بار شستن صورت خود با محصولات بهداشتی، پنبه آرایشی را به این محلول آغشته کرده و به آرامی روی صورت خود بکشید.

محلول ضد پیری زودرس از جمله خواص گلاب و آبلیمو برای پوست

یکی از مهمترین ترکیباتی که مانع ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست می‌شود، ویتامین C است. لیموترش سرشار از ویتامین C است و حتی به عنوان لایه‌بردار طبیعی هم مصرف می‌شود. ترکیب لیموترش و گلاب، با از بین بردن سلول‌های مرده، منافذ پوست را باز کرده و علاوه بر جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه، با پیری زودرس پوست نیز مقابله می‌کند.

برای تهیه این محلول، 1 قاشق چایخوری آب لیمو را با یک قاشق چایخوری گلاب مخلوط کرده و با پد پنبه‌ای روی صورت خود بمالید. پس از 15 دقیقه صورت را با آب سرد شسته و از مرطوب‌کننده استفاده کنید. اگر پوست حساس یا ملتهبی دارید، پیشنهاد می‌کنیم آب‌ لیموترش را رقیق کرده و سپس استفاده کنید.

ماسک گلاب

آبرسان طبیعی از جمله خواص عسل و گلاب برای پوست

عسل خاصیت آبرسانی داشته و در کنار گلاب می‌تواند به حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از دهیدراته شدن آن کمک کند. بنابراین ترکیب این دو ماده با یکدیگر محلول آبرسانی قوی می‌سازد که علاوه بر برطرف کردن خشکی پوست‌های خشک، برای آبرسانی انواع دیگر پوست نیز مناسب است.

برای تهیه این آبرسان طبیعی کافی است 3 قاشق غذاخوری گلاب را با 2 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و آن را مانند ماسک روی صورت خود بمالید. پس از 15 دقیقه صورتتان را با آب سرد شسته و از یک مرطوب‌کننده استفاده کنید.

ماسک کاهش التهابات پوستی با گلاب و آلوئه‌ورا

ژل آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی است که به حفظ سلامت و مراقبت از پوست کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک 1 قاشق غذاخوری گلاب را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورای طبیعی ترکیب کرده و مانند ماسک روی صورت خود قرار دهید. پس از 20 دقیقه صورتتان را با آب سرد شسته و از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

ماسک طراوت‌بخش پوست با گلاب و خیار

خیار یک خنک‌کننده طبیعی قوی است و باعث شادابی و آبرسانی پوست می‌شود. کسانی که پوستی حساس دارند، می‌توانند از ماسک خیار و گلاب برای تسکین پوست خود و کاهش علائم التهاب استفاده کنند.

برای تهیه این ماسک، آب ½ خیار را گرفته و با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. ماسک را به مدت 15 دقیقه روی پوست صورت خود گذاشته و سپس با آب سرد بشویید، در انتها نیز از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

اگر فرصتی برای تهیه ماسک‌ها و محلول‌های فوق ندارید بهترین روش برای بهره‌مندی از خواص گلاب برای پوست، اسپری کردن آن پس از هر بار شستشوی صورت خواهد بود. توجه داشته باشید که گاهی گلاب دارای ناحالصی است که این موضوع خود باعث بروز مشکلات پوستی خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید گلاب حتماً کیفیت، شفافیت، تاریخ تولید و برند سازنده را در نظر داشته باشید.

اهمیت خرید و استفاده از گلاب

نتیجه گیری

در این مقاله به خواص گلاب برای پوست صورت پرداختیم و مشخص شد که این داروی گیاهی می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی مؤثر برای از بین بردن عوارض جانبی ناشی از آلودگی هوا و استرس استفاده شود. این دو عامل همواره بیشترین تأثیر منفی را روی سلامت پوست داشته‌اند و در نتیجه کنترل یا حذف آن‌ها به مفهوم سلامت، زیبایی و شادابی پوست خواهد بود. اگر ماسک یا محلول دیگری می‌شناسید که در ترکیب با گلاب به جوانسازی و شادابی پوست کمک می‌کند، طرز تهیه آن را برای ما بنویسید.

چند نمونه از سوالات کاربران

1 دیدگاه در “خواص گلاب؛ گلاب برای پوست صورت و درمان مشکلات پوستی چه فوایدی دارد؟

  1. سمیه گفت:

    گلاب چقدر خاصیت دارههههه!
    من انتظار داشتم وقتی “فواید گلاب” رو تو گوگل سرچ میکنم، نهایتا 4 – 5 تا خاصیت براش وجود داشته باشه.
    اینجا رو دیدم باورم نمیشد! مرسی از اطلاعات کاملی که قرار دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.