وبلاگ

خواص و فوایدی از هل که مطمئنا نمی‌دانید

خواص و فواید هل

هل به عنوان سومین ادویه گران‌قیمت در سراسر دنیا شناخته می‌شود که از میوه‌های کوچک و دانه‌دار در مناطق جنوبی آسیا می‌روید. از این‌رو بیشتر مصرف‌کنندگان آن را هند، پاکستان و ایران تشکیل می‌دهند. هل سیاه، سبز و سفید از انواع این ادویه هستند. جالب است بدانید که هل درختی از خانواده زنجبیل‌هاست که در مناطق کوهستانی به صورت خودرو و یا پرورشی رشد می‌کند. میوه هل درواقع، اندازه‌ای کوچک‌تر از یک بند انگشت دارد که پوسته‌ای تیره سراسر آن را می‌پوشاند.

عطر هل و رایحه خوش آن این محصول را به یکی از پرطرفدارترین چاشنی‌های غذایی تبدیل کرده است، از کاربرد‌های فراوان هل می‌توان به طعم‌دهندگی آن در انواع غذا‌، شیرینی‌، دسر‌ و حتی مربا نیز اشاره کرد. اما شاید پرکاربردترین استفاده روزانه ما از هل، این ادویه 4000 ساله، ترکیب آن با چای است. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر درباره خواص و فواید هل صحبت کنیم!

ارزش غذایی هل

هل با ارزش غذایی بالای خود یکی از ادویه‌هایی‌ست که به حتم باید آن را در رژیم غذایی‌مان گنجاند. طبق محاسبات انجام شده، ارزش غذایی هر 100 گرم هل برابر است با 311 کیلو کالری انرژی، 68 گرم کربوهیدرات، 28 گرم فیبر و 11 گرم پروتئین. از سوی دیگر نکته جالب توجه اینجاست که این محصول هیچ کلسترولی در خود ندارد و سرشار از ویتامین‌های گوناگونی همچون ویتامین C و مواد مغذی چون پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفر و آهن است.

خواص و فواید هل سبز برای سلامتی

هل نیز مانند دیگر ادویه‌ها خواص و مزایای فراوانی برای سلامت بدن ما دارد، اما این خواص آنقدر فراوان هستند که شاید بتوان گفت این ادویه در نوع خود بی‌نظیر است. می‌توان از بین بردن بوی بد دهان یا همان هالیتوسیس و کمک به حفظ سلامتی دهان و دندان را تنها بخش کوچکی از فواید هل برای بدن دانست.

اما خواص این محصول به این جا ختم نمی‌شود و اثرات مهم‌تری بر سلامتی ما می‌گذارد. از کاهش فشارخون گرفته تا جلوگیری از سرطان، بهبود سلامت گوارش، اثرات ناشی از آسم، کمک به کنترل دیابت، اختلالات ادراری، افسردگی و استرس فراوان، گردش بهتر خون و درمان مشکلات پوستی نیز اشاره کرد. در ادامه لیستی از تمام خواص هل برای شما تهیه کرده‌ایم:

  • ضد سرطان
  • پیشگری از مشکلات قلب و عروق
  • کنترل کلسترول
  • بهبود مشکلات دستگاه گوارش
  • ضد افسردگی
  • درمان اختلالات ادراری
  • بهبود بیماری‌های دهان و دندان
  • ضدآسم و آلرژی
  • سم زدایی
  • ضد تهوع و استفراغ
  • بهبود گلو درد
  • پاک‌سازی کلیه‌ها
  • افزایش گردش خون و کاهش احتمال لخته شدن آن

خواص هل سبز

خواص هل: هل کمک به سلامتی پوست و مو

در حقیقت، هل می‌تواند برای پوست و مو نیز بسیار مفید باشد. ویتامین C موجود در هل باعث بهبود گردش خون و در نتیجه از بین رفتن لک‌های پوست و درخشان‌تر شدن آن می‌شود. از سوی دیگر اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که از آلرژی‌های پوستی رنج می‌برید، بهتر است مصرف هل را به صورت روزانه در رژیم غذای خود بگنجانید.

همچنین هل سرشار از خواص آنتی‌اکسیدان و آنتی باکتریال است که نه‌تنها باعث رفع عفونت‌های پوست سر و پاکسازی آن می‌شود، بلکه برای رشد بهتر و براق شدن مو‌ها نیز اهمیت فراوانی دارد.

خواص دارویی و درمانی هل

علاوه بر مصارف آشپزی و استفاده از هل به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر، در طول 4000 سال تاریخ پیدایش هل، از این محصول به عنوان دارویی با خواص درمانی فراوان برای از بین بردن مشکلات متعدد جسمی استفاده می‌شده. در طب سنتی چین و هند از هل برای درمان سرفه و گرفتگی ریه، اختلالات و مشکلات گوارشی و همینطور به عنوان پادزهری برای سموم و زهر‌ها نیز استفاده می‌شده.

خواص چای هل

همانطور که اشاره کردیم هل سرشار از فیبر است، از این رو باعث کاهش اشتها می‌شود. از سوی دیگر ملاتونین موجود در هل روند چربی‌سوزی را کاهش می‌دهد. بنابراین مصرف روزانه دمنوش یا چای هل می‌تواند باعث کاهش وزن و سلامت بدن شود. نوشیدن این چای پس از غذا باعث هضم آسان‌تر آن شده و استرس روزانه را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید چای زعفرانی با هل را از بخش فروشگاه زعفران عطرین، خریداری کنید.

روش دم کردن چای هل

برای تهیه چای هل، به 1 قاشق غذاخوری چای سیاه، 2 عدد هل، 1 تکه چوب دارچین، کمی برگ گل محمدی و آب‌جوش نیاز دارید.

تنها کافی است تا چوب‌های بزرگ دارچین را به قطعات کوچک خردکنید و هنگام دم کردن چای تنها تکه‌ای را درون قوری بیاندازید. فراموش نکنید که هل را قبل از استفاده کمی با دست فشار دهید و سپس داخل چای در حال دم کشیدن بیاندازید. حدود ۱۰ دقیقه برای دم کشیدن و آماده شدن چای هل شما کافی است.

دم کردن چای هل

در چند خط بخوانید

هل نه‌تنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوانی است، بلکه می‌تواند بسیاری از مشکلات و بیماری‌های جدی را بهبود بخشد و از آن‌ها پیشگیری کند. هل می‌تواند برای رفع بسیاری از مشکلات پوست و مو مناسب باشد و یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش وزن نیز تلقی می‌شود. از سوی دیگر، از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت، فشارخون بالا، افسردگی، مشکلات گوارشی و نظایر این مشکلات نیز جلوگیری می‌کند. اما نکته مهم دیگری که توجه به آن اهمیت به‌سزایی دارد، تهیه هل مرغوب و با کیفیت است. عطرین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان هل تازه با بهترین کیفیت و مرغوبیت است و همین امر باعث می‌شود تاثیرات زیادی بر خواص دارویی و درمانی آن داشته باشد. شما می‌توانید عرق هل را از بخش فروشگاه زعفران عطرین، خریداری کنید.

چند نمونه از سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.