وبلاگ

خواص عسل برای کودکان

خواص عسل برای کودکان

آیا عسل می‌تواند برای فرزندان شما سالم باشد؟ بله! این شهد طلایی در عین شیرین بودن، مملو از خواص مفید و کمک‌کننده برای رشد کودکان است.

تمدن‌های باستان در مصر، یونان، روم، هند و … به دلیل قدرت درمانی، این شیرین‌کننده را مصرف می‌کردند. خواص عسل که از گذشته تا اکنون جزوی از رژیم غذایی ما انسان‌ها بوده است، امروزه به‌خوبی شناسایی شده است و خانواده شما نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

در این زمینه، خوب است که در مورد ارزش غذایی عسل، اینکه چگونه می‌تواند برای کودک شما مفید باشد و همچنین چه زمانی می‌توانید به آنها عسل بدهید، اطلاعاتی کسب کنید. در این مقاله، همه سوالات در مورد خواص عسل برای کودکان را پاسخ خواهیم داد، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت مصرف عسل در کودکان

چه زمانی می‌توانید به کودکان عسل بدهید؟

حتماً شما هم در مورد خواص عسل برای کودکان زیاد شنیده‌اید اما این ماده غذایی در عین خوشمزه بودن، هرگز نباید به کودکان زیر ۱ سال عسل داده شود و برای کودکان زیر ۲ سال نیز، خوردن عسل توصیه نمی‌شود. عسل حاوی باکتری‌های سمی بوده که ممکن است باعث بوتولیسم نوزادان شود. بوتولیسم نوعی جدی از مسمومیت غذایی است که می‌تواند منجر به مرگ شود.

همچنین خطر آلرژی گرده عسل وجود دارد. با اینکه این موضوع ترسناک به نظر می‌رسد، خوشبختانه عسل برای کودکان بالای ۲ سال بی‌خطر است زیرا سیستم هضم آن‌ها به‌اندازه کافی رشد کرده و می‌تواند باکتری‌ها را از بدن دفع کند و از خواص عسل بهره‌مند شوند.

به توصیه کارشناسان تغذیه در صورت امکان، بهتر است عسل ارگانیک تأیید شده را به‌جای عسل محلی یا عسل تجاری انتخاب کنید زیرا عسل محلی با خطر بیشتری در مورد آلرژی گرده همراه است و عسل تجاری معمولاً حاوی سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی است. برای اطمینان از مفید بودن مواد موجود در عسل برای کودک‌تان، حتما به برچسب آن نگاه کنید.

عسل برای رشد کودک

خواص مصرف عسل در کودکان چیست؟

۱ . عسل باعث افزایش انرژی در کودک می‌شود

وقتی صحبت از بالابردن سطح انرژی در کودک شما می‌شود، پیشنهادی بهتر از دادن یک قاشق عسل به کودک وجود ندارد. این ماده نه‌تنها طعم خارق‌العاده‌ای دارد بلکه منبع غنی کربوهیدرات نیز محسوب می‌شود و سوخت موردنیاز بدن را برای انرژی در کل روز تأمین می‌کند. یک قاشق غذاخوری عسل تقریباً ۱۷ گرم کربوهیدرات موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.

عسل از سه نوع قند تشکیل شده است: ساکارز، گلوکز و فروکتوز. هر یک از این قندها به طور متفاوتی توسط بدن ما استفاده می‌شوند. ساکارز و گلوکز به‌سرعت هضم شده و باعث افزایش قند خون می‌شوند اما فروکتوز موجود در عسل مدت بیشتری در سیستم هضم بدن باقی می‌ماند و به کودک شما انرژی طولانی‌مدت‌تری می‌دهد.

۲. عسل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن کودک است

عسل منبع طبیعی مولتی‌ویتامین‌ها است. این ویتامین‌ها برای کودک در سنین رشد ضروری است و به‌عنوان یک مخزن غنی از مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری شناخته می‌شود. همچنین این ویتامین‌ها می‌توانند به‌راحتی نیازهای مولتی‌ویتامین بدن را که استخوان‌ها، عضلات و بدن کودک شما در هنگام رشد نیاز دارد، پوشش دهد.

عسل همچنین حاوی اسیدهای آمینه است که به رشد کودک شما کمک می‌کند.

۳. عسل از کبد کودک در برابر آسیب‌ها محافظت می‌کند

عسل به‌عنوان محافظ کبد در برابر برخی بیماری‌ها و آسیب‌ها عمل می‌کند. ثابت شده است که عوارض جانبی دوزهای پاراستامول را کاهش می‌دهد. پاراستامول در مسکن‌های معمول مانند Tylenol و Panadol یافت می‌شود. اگر کودک شما بیمار است، یک قاشق عسل به شما کمک می‌کند تا اثرات دارو را کاهش دهید و کودک شما را از عوارض جانبی دارو محافظت می‌کند.

۴. عسل به ترمیم سریع‌تر زخم‌ها کمک می‌کند

شاید غیرمعمول به نظر برسد اما استفاده از عسل روی خراش‌ها و بریدگی‌های به بهبود سریع آن‌ها کمک می‌کند. عسل روند بهبودی را تسریع می‌کند و می‌تواند به پوست تحریک شده تسکین دهد.

عسل برای زشد کودک

۵. عسل سرفه را آرام می‌کند

عسل به‌عنوان یک عامل تسکین‌دهنده در گلودرد عمل می‌کند و سرفه را ساکت می‌کند. اگر کودک شما به دلیل گلودرد در بلعیدن مشکل دارد، یک قاشق عسل کمک‌کننده خواهد بود.

این درمان خانگی مبتنی بر عسل را برای درمان علائم سرماخوردگی و سرفه در کودک خود آماده کنید:

روش تهیه:

۱ قاشق غذاخوری عسل ولرم را با ۴/۱ قاشق پودر دارچین مخلوط کنید.

آن را روزانه دو بار یا تا زمان ازبین‌رفتن علائم سرماخوردگی به کودک خود بدهید.

ترجیحاً آن را در هنگام خواب به او بدهید زیرا به خواب راحت کودک شما کمک می‌کند.

اقدامات احتیاطی برای مصرف عسل در کودکان

تا اینجا با خواص عسل برای کودکان آشنا شدید، اما گاهی در هنگام استفاده از عسل برای کودک باید احتیاط کنید که شامل موارد زیر است:

  • قبل از مصرف عسل، لازم است اطمینان حاصل شود که این ماده غذایی سالم است.
  • بیش از حد عسل را برای کودکان مصرف نکنید. عسل حاوی کالری زیاد است و دارای قندهای آزاد مانند فروکتوز بوده که در صورت مصرف بیش از حد ممکن است منجر به افزایش وزن نامطلوب، پوسیدگی دندان و مشکلات معده شود؛ بنابراین در استفاده از آن میانه‌روی داشته باشید.
  • تاریخ ساخت و محتویات ذکر شده روی برچسب را بررسی کنید.
  • بدون درپوش آن را در فضای باز نگه ندارید، زیرا ممکن است توسط حشرات و گردوغبار آلوده شود.
  • بطری عسل را در جای خنک نگهداری کنید.
  • فقط در مدت یک یا دو ماه بعد از خرید از آن استفاده کنید، حتی اگر مدت‌ها بعد از آن خوب و مفید باقی ماند بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.
  • در صورت مشاهده عوارض جانبی مانند مشکلات تنفسی، ضعف عضلانی و یبوست، مصرف عسل برای کودک را قطع کنید.

بهترین نوع عسل برای کودکان

در چند خط بخوانید

می‌توانید عسل را به جایگزینی بهتر برای شکر تصفیه شده تبدیل کنید. به یاد داشته باشید که انواع عسل را به‌تدریج وارد رژیم غذایی کودک کنید تا بتواند به طعم و مزه آن عادت کند. هنگامی ‌که کودک شروع به لذت بردن از خوردن عسل کرد، کم‌کم این شیرین‌کننده طبیعی را بخشی از رژیم غذایی متعادل او کنید. دادن عسل به فرزندتان راهی عالی برای شروع زندگی سالم است.

آیا فرزند شما عسل را دوست دارد؟ چگونه این ماده غذایی را به آن‌ها می‌دهید؟ تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

چند نمونه از سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.