وبلاگ

آیا با خواص زعفران برای کودکان آشنا هستید؟

خواص زعفران برای کودکان

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های والدین درست از لحظه‌ای متوجه وجود فرزنداشان می‌شوند، تغذیه صحیح اصولی است. بایدها و نبایدهای بسیار زیادی در خصوص تغذیه بانوان باردار و همچنین کودکان وجود دارد.

در این میان شک و تردید در خصوص برخی مواد بیشتر است. یکی از پرحاشیه‌ترین موادی که در مورد خواص و تاثیرات آن مطالب زیادی وجود دارد، زعفران است. زعفران از خوش‌طعم‌ترین و پرخاصیت‌ترین چاشنی‌های اصیل و قدیمی است.

در ادامه این مطلب به توضیح در مورد خواص زعفران برای کودکان پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص زعفران، این ادویه جادویی، آشنا شویم.

طلای سرخ

زعفران یکی از ارزشمند‌ترین و پرخاصیت‌ترین ادویه‌های جهان به حساب می‌آید و با نام طلای سرخ شناخته می‌شود.  زعفران به‌عنوان یک ماده غذایی سلطنتی قدمتی چند هزار ساله دارد. این ماده غذایی در هند و کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، بسیار پر کاربرد است.

علاوه بر عطر و بوی فوق العاده زعفران، مصارف دارویی آن نیز خارق‌العاده است. در ادامه به توضیح بیشتر این خواص خصوصا برای کودکان پرداخته‌ایم.

خواص زعفران چیست؟

زعفران حاوی مواد معدنی زیادی از جمله کلر، فسفر، سدیم و پتاسیم بوده و همچنین دارای کربوهیدرات‌هایی مانند فروکتوز، گلیکورند و همچنین گلوکز است.

زعفران منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین B، آهن، منگنز و تیامین است.

همچنین زعفران خواص درمانی زیادی دارد از جمله خواص زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان افسردگی
  • آرامش‌بخش
  • تقویت اعصاب
  • آسم
  • کاهش دردهای دوره قاعدگی و قاعده‌آور
  • کاهش دادن چربی
  • کاهش کلسترول خون
  • کمک به هضم غذا
  • افزایش حافظه
  • سفید شد پوست
  • و…

تاثیر مصرف زعفران بر روی نوزادان و بانوان باردار چیست؟

بانوان باردار در سه ماه اول بارداری خود باید از مصرف زعفران خودداری کنند، چرا که مصرف بیش از حد زعفران در این دوره ممکن است باعث سقط جنین شود. در سه ماه دوم بارداری و تحت نظر پزشک می‌توان از میزان معینی زعفران برای زایمان آسان‌تر استفاده کرد. زعفران با افزایش خاصیت ارتجاعی نسوج رحم باعث تولد آسان‌تر نوزاد خواهد شد.

در دوران شیردهی استفاده از زعفران به میزان متعادل نه تنها مشکلی ندارد بلکه در طب سنتی به مصرف آن توصیه شده است. زعفران باعث افزایش گردش خون در بدن شده و همچنین می‌تواند از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کند.

مادران در دوران شیردهی سوخت و ساز زیادی دارند و بخش زیادی از نیروی جسمانی آن‌ها صرف این سوخت و ساز می‌شود. مادران با استفاده‌ی زعفران در این دوران می‌توانند عملکرد سیستم گوارششان را بهبود ببخشند که خود باعث افزایش اشتها خواهد شد و همین تغذیه کافی در جبران انرژی از دست رفته به آن‌ها کمک خواهد کرد.

بسیاری از خواص زعفران که در بالا به آن اشاره کردیم از طریق شیر مادر به فرزند نیز انتقال پیدا می‌کند. مصرف روزانه و متعادل زعفران در دوران شیردهی یعنی در حدود یک دهم گرم می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی مادر و کودک شود.

زمان و میزان مصرف زعفران در کودکان به چه صورت است؟

تا پیش از شش ماهگی تغذیه کودکان تنها توسط شیر مادر یا شیر خشک انجام می‌شود. اما پس از شش ماهگی به مرور غذاهای کمکی در کنار شیر قرار می‌گیرند. برای پخت غذای کمکی در ابتدا نباید از رب، نمک و دیگر طعم دهنده‌‌ها استفاده کرد، اما می‌توان از میزان بسیار کمی از زعفران برای خوش‌طعم کردن  غذای کودک استفاده کرد.

با توجه به سن و وزن کودک میزان زعفرانی که باید در غذای او استفاده شود متفاوت است، و با افزایش سن او می‌توان مقدار کمی به اندازه‌ی زعفران اضافه کرد، البته نباید بیش از حد مجاز از زعفران در غذای کودک استفاده کرد، همیشه پیش از استفاده از هر ماده‌ی جدیدی در غذای کودک با متخصص تغذیه کودکان مشاوره کنید.

خواص زعفران برای کودکان و نوزادان چیست؟

زعفران نه تنها برای بزرگسالان مفید است بلکه می‌تواند در کودکان نیز بسیار مفید واقع شود. از جمله فواید زعفران برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش دردهای شکمی

دردهای شکمی مشکلی شایع در کودکان است که به دلایل مختلف ایجاد می‌شود زعفران با داشتن خواص قابض، به سم زدایی و تسکین دردهای معده کودکان کمک می‌کند.

بهبود بینایی

زعفران دارای مقدار زیادی کروسین و کروستین است که به درمان التهاب یا قرمزی چشم کمک می‌کند.

تقویت و استحکام استخوان‌ها

زعفران جذب کلسیم را تقویت می‌کند و همین امر باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود.

تقویت و بهبود ایمنی بدن

زعفران در معالجه مشکلات تنفسی و بهبود عملکرد تنفس بسیار مؤثر است.

تقویت لثه

ماساژ روزانه لثه‌های کودک با زعفران باعث تمیز ماندن دهان و زبان کودک شده در نتیجه کاهش التهاب و درد دهان را برای آن‌ها به همراه دارد.

کاهش اضطراب و استرس

یکی از اصلی‌ترین خواص زعفران برای کودکان درمان اختلالات اضطراب و استرس است.  البته یافتن علت اصلی استرس بسیار مهم‌تر از درمان آن با زعفران است.

بهبود فرایند هضم غذا و مشکلات رفلاکس

زعفران با کاهش نفخ بدن هضم را تسهیل می‌کند.

کاهش مشکلات تنفسی و آسم

به دلیل خاصیت ضد التهابی، زعفران می‌تواند در رفع مشکلات تنفسی کودکان نقش موثری داشته باشد.

درمان اختلال‌های بیش فعالی

یکی از مشکلات شایع بسیاری از کودکان، بیش فعالی است. زعفران به دلیل داشتن خاصیت ضد افسردگی و آرامش بخش‌بودن و همچنین تقویت حافظه می‌تواند مانند داروهای کودک بیش فعال مثل ریتالین تاثیر گذار باشد.

آیا زعفران برای کودکان و نوزادان بی‌خطر است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زعفران به میزان متعادل برای کودکان هیچ ضرری نخواهد داشت. در خصوص خواص شیر و زعفران برای کودکان نیز می‌توان گفت که به مقدار بسیار کم باعث ایجاد مشکلی نخواهد شد. ترکیب زعفران با شیر گرم باعث آرام کردن ماهیچه‌های کودکان می‌شود و ایجاد حس آارمش در آن‌ها می‌شود. اما کیفیت زعفرانی که استفاده می‌کنید، خصوصا برای کودکان بسیار مهم است. پس همیشه پیش از خرید زعفران از کیفیت آن اطمینان حاصل نمایید.

عطرین زعفرانی با کیفیت‌تر از همیشه

عطرین همواره در تلاش است تا باکیفیت‌ترین نوع زعفران را تهیه و در اختیار شما قرار دارد. شما می‌توانید به راحتی از امکان خرید آنلاین زعفران نیز استفاده کنید و تجربه‌ی خرید یک زعفران با کیفیت را آسان‌تر از همیشه تجربه کنید.

چند نمونه از سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.