وبلاگ

آیا روشی برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد؟

تشخیص عسل اصل

عسل یک ماده مغذی است که به دلیل خواص و مزایای فراوان، تقاضای بالایی در بازار فروش دارد. پزشکان و متخصصین تغذیه، افراد را به استفاده از این محصول و حتی جایگزین کردن آن به جای قند و شکر، در تغذیه روزانه پیشنهاد می‌کنند. این محصول، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و در روند بهبود بسیاری از بیماری‌ها تاثیر دارد.

با توجه به تقاضای بالای این محصول در بازار، متاسفانه برخی سودجویان شروع به تولید و فروش عسل تقلبی به عنوان جایگزین عسل طبیعی کرده‌اند.

در این مقاله می‌خواهیم درباره نحوه تشخیص عسل طبیعی و باورهای غلط در این رابطه صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

عسل طبیعی چیست؟

عسل از شهد گیاه که به وسیله زنبورها مکیده و به کندوی عسل برده شده، تولید می‌شود. این عسل از مواد قندی مانند فروکتوز، گلوکز و ساکارز تشکیل شده است. زنبور عسل، از شهد گیاهان متفاوتی تغذیه می‌کند. وابسته به این امر که کندو در کدام منطقه و در چه فصلی قرار دارد، عسل تولید شده متفاوت خواهد بود. این تفاوت شامل رنگ، عطر و بو، غلظت و مواردی از این دست می‌شود.

اگر در این مرحله، عسل مستقیما توسط کندودار به دست خریدار برسد، بدون آنکه هیچ فرآوری خاصی روی آن انجام شود، فرد محصولی ارگانیک دریافت کرده است. به این نوع عسل، اصطلاحا عسل طبیعی گفته می‌شود.

اما شرکت‌ها، برای استرلیزه و شفاف کردن عسل، آن را تحت حرارت قرار می‌دهند. این فرآوری به از بین بردن مخمر موجود در عسل کمک کرده و همین امر، موجب ماندگار بیشتر این محصول می‌شود.

در این حالت، برخی از مواد مغذی عسل به دلیل حرارت دیدن، از بین می‌روند.

در برخی فصل‌ها تعداد گیاهان و گل‌ها کمتر بوده، بنابراین تولید عسل کمتر از فصل‌های دیگر خواهد بود. در این میان، برخی از کندوداران، شیره و مواد قندی را درکنار کندو قرار می‌دهند تا زنبورها از آن تغذیه کنند. در این حالت، عسلی که از کندو استخراج می‌شود، حاوی مقادیر کمتری فروکتوز است. شاید این نوع عسل نسبت به عسل‌هایی که از شهد گل استخراج شده‌اند، در سطح پایین‌تری قرار بگیرند، اما نمی‌توان گفت که کاملا بدون خاصیت هستند.

اما مشکل اساسی، این است که برخی سودجویان، شیره و شکر را به عنوان عسل می‌فروشند.

به همین دلیل، خریداران به دنبال راهکاری جهت تشخیص عسل طبیعی از تقلبی هستند.

چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم؟

اگر همین الان درباره نحوه تشخیص عسل طبیعی از تقلبی در اینترنت جستجو کنید، با لیستی طولانی از مقاله‌ها رو به رو خواهید شد.

بسیاری از مقاله‌هایی که درباره روش خانگی تشخیص عسل طبیعی از تقلبی نوشته شده‌اند، با توجه به تجربه شخصی افراد نوشته شده‌اند.

تست عسل طبیعی با آب سرد و تشخیص عسل طبیعی با سرکه، نمونه‌هایی از روش‌هایی هستند که در این مطالب، به آن‌ها پرداخته می‌شود.

اما واقعیت این است که هیچ کدام از موارد بالا، منبع درست، موثق و اثبات شده‌ای ندارند. این موارد، شاید برای برخی از عسل‌ها پاسخگو باشند، اما اگر عسلی به سرعت در آب حل نشود، دلیلی بر تقلبی بودن آن نیست.

با توجه به گیاهی که زنبور عسل از آن تغذیه می‌کند، نوع، غلظت، رنگ، بو، میزان چسبندگی و شکرک زدن آن متفاوت است. به عنوان مثال، عسلی که از گیاه آویشن تولید می‌شود، دارای رنگ و بوی متفاوتی نسبت به عسلی است که زنبور آن، از شهد چهل گیاه یا گیاه سدر تغذیه کرده است.

عسلی که مستقیما و بدون حرارت، از کندو به دست مصرف‌کننده می‌رسد، به دلیل مواد قندی خالصی که در آن وجود دارد، شکرک می‌بندد. به این حالت اصطلاحا “رس بستن” گفته می‌شود. رس بستن، کمی شبیه شکرک زدن عسل تقلبی است که از مخوط شیره درست شده است. بنابراین نمی‌توان شکرک زدن عسل را نیز مبنایی بر اصل بودن عسل گذاشت.

تشخیص عسل طبیعی از تقلبی

چگونه عسل طبیعی را تشخیص دهیم؟

عسلی که از شکر و آب یا مواد دیگری به صورت تقلبی درست شده باشد، مقدار ساکاروز در آن، بیشتر از 5 درصد است. تشخیص عسل فرآوری شده و عسل تقلبی کاری دشوار است.

اگر بتوانید از یک کندودار محلی، عسل تهیه کنید، می‌توان گفت به بهترین و مقوی‌ترین عسل دست پیدا کرده‌اید. توجه داشته باشید، این عسل طبیعی به علت فرآوری نشدن، ممکن است حاوی مواد یا باکتری‌هایی باشد که بدن شما نسبت به آن آلرژی داشته باشد. عسل طبیعی و فرآوری نشده، حتی می‌تواند برای نوزادان یا کودکان زیر 1 سال مضر باشد. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه علائم، مصرف آن را قطع کنید.

یکی از روش‌های سنتی تشخیص عسل طبیعی، بررسی رنگ و بوی آن است.

در تشخیص عسل طبیعی در طب سنتی، بو و عطر عسل فرآوری شده را نشانه‌ای بر طبیعی بودن آن می‌دانند. اما باز هم، تنها با عطر و بوی عسل نمی‌توان به طبیعی بودن عسل پی برد. چرا که با اضافه کردن اسانس، می‌توان بو و عطر طبیعی را به عسل تقلبی اضافه کرد.

بنابراین شاید بتوان گفت تنها راه تشخیص عسل طبیعی، خرید از مکان‌های معتبر است. شما می‌توانید با خواندن ترکیباتی که بر روی عسل فرآوری نوشته شده است، میزان ترکیبات آن را متوجه شوید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، مقدار ساکاروز موجود در عسل فرآوری شده، باید 5 درصد یا کمتر از آن باشد.

تشخیص عسل طبیعی در طب سنتی

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید، این است که قیمت عسل، دلیلی بر اصل بودن آن نیست. کلاه‌برداران بسیاری، عسل تقلبی خود را با قیمت بسیار بالا به فروش می‌رسانند تا بلکه از این طریق بتوانند اعتماد مشتری را به خود جلب کنند.

دسترسی به کندوداران، برای افراد شهرنشین، کاری سخت و دشوار است. بنابراین بهترین توصیه ما به شما، خرید عسل از شرکت و مرکز پخشی است که نسبت به کیفیت محصولات آن اطمینان دارید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شما از چه روش‌هایی برای تشخیص اصل بودن بودن عسل استفاده می‌کنید؟

چند نمونه از سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.