وبلاگ

زعفران پوشال چیست و چه مصارفی دارد؟

زعفران پوشال معمولی

زعفران به دلیل سختی کاشت، برداشت و البته میزان باردهی اندک هر گل، بسیار گران‌قیمت بوده و به همین دلیل نیز نام طلای سرخ را گرفته است. انواع و اقسام زعفران برداشت شده از مزارع به 4 دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام مشخصات ظاهری و البته قیمت متفاوتی دارند. این مقاله به طور خاص به معرفی زعفران پوشال اختصاص داده شده چرا که بیشتر خانواده‌های ایرانی این نوع زعفران را خریداری می‌کنند. شما می‌توانید برای خرید آنلاین زعفران ارگانیک از فروشگاه اینترنتی زعفران عطرین را استفاده کنید.

درباره زعفران، این طلای سرخ

زعفران از جمله گیاهانی است که از طریق پیاز رشد کرده و در نتیجه چیزی به نام ریشه زعفران وجود ندارد. پیاز زعفران باید بین 7 تا 10 سال زیر زمین بماند تا زمان گل‌دهی آن فرا برسد. پیاز زعفران زمانی که گل می‌دهد، گلبرگ‌هایی به رنگ بنفش روشن دارد که در میانه آن‌ها سه رشته کلاله قرمز رنگ دیده می‌شود. با این همه سختی و البته تعداد پایین کلاله‌ها در هر گلبرگ، باید انتظار چنین قیمت بالایی را داشته باشیم. زعفران دارای انواع متعددی می‌باشد، برای شناخت انواع زعفران صادراتی، با ما در مقاله مربوطه همراه باشید.

زعفران پوشال چیست؟

معمولاً در زمان برداشت زعفران، کلاله‌ها را از قسمت پایین‌تر بخش قرمز رنگ که خامه نام دارد جدا می‌کنند. بنابراین یک کلاله به غیر از قسمت قرمز رنگ، دارای قسمتی نارنجی رنگ متمایل به زرد نیز هست. زمانی‌که در برداشت زعفران حدود 1 الی 3 میلی‌متر از خامه در یک شاخه وجود داشته باشد، به آن زعفران پوشال گفته می‌شود. این دسته زعفران دارای کلاله بیشتری است و در نتیجه قدرت رنگ‌دهی بالاتری (بین 170 تا 250 واحد) نیز خواهد داشت.

وجود بخش زرد رنگ در زعفران پوشال، نشانی برای اصل بودن زعفران در دید بسیاری از مصرف‌کنندگان و خریداران است. زیرا اتصال کلاله به خامه دلیل محکمی برای سلامت و اصل بودن رشته زعفران بوده و به این ترتیب خریدار مطمئن خواهد بود که زعفران تقلبی (نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی) نمی‌خرد. یکی دیگر از دلایلی که خریداران به خرید زعفران پوشال علاقه نشان می‌دهند، وجود رشته کامل زعفران و در نتیجه داشتن تمامی خواص زعفران است.

معرفی انواع زعفران پوشال

زعفران پوشال به صورتی خشک می‌شود که رشته‌ها، قرمز رنگ و حجیم باشند و معمولاً بر اساس میزان فِرخوردگی کلاله، میزان خامه متصل به آن و همین‌طور میزان درشتی به 3 دسته زیر تقسیم می‌شود. آشنایی به این سه دسته در زمان خرید زعفران پوشال می‌تواند به شما کمک کند.

  1. زعفران پوشال قلمدار: این دسته یکی از مرغوب‌ترین انواع زعفران پوشال است که در آن کلاله‌ها ضخیم، صاف و کشیده هستند و در نتیجه فِرخوردگی کمتری نسبت به انواع دیگر زعفران پوشال داشته و قدرت رنگ‌دهی بالاتری نیز دارند. میزان زردی یا خامه این دسته کمتر بوده و قلم‌ها نیز درشت‌تر هستند. بنابراین از جمله ویژگی‌های زعفران پوشال قلمدار مرغوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • خوش رنگ
  • تکه‌های جدا از هم
  • انتهای کلاله سفید
  • ضخامت کلاله بالا
  • بدون فِرخوردگی
  • کلاف به هم پیوسته
  1. زعفران پوشال معمولی: این زعفران پوشال دارای کلاله فِرخورده با ضخامت معمولی و خامه بیشتر است و عطر و طعم بسیار بهتری نسبت به نوع ضعیف دارد.البته زعفران پوشال معمولی کیفیت به نسبت کم‌تری نسبت به پوشال مرغوب دارد.
  2. زعفران پوشال ضعیف: کلاله‌های این دسته بسیار ضعیف، شکننده و نازک هستند. علت شکل‌گیری این دسته، آب ناکافی، خاک نامناسب و ضعیف بودن پیاز زعفران است. همچنین ممکن است به دلیل آب دهی بعد از موعد مقرر نیز زعفران پوشال ضعیف برداشت شود.

مشخصات زعفران پوشال

از جمله مهمترین مشخصات ظاهری زعفران پوشال، می‌توان به ظاهر شاخه آن اشاره کرد. زعفران پوشال از کل بخش کلاله و همین‌طور قسمتی از خامه شاخه زعفران تشکیل شده است که طول خامه باید بین 1 الی 3 میلی‌متر باشد؛ به این مفهوم که شما تنها بخش کوچکی از ساقه زرد رنگ را خواهید دید. اما از لحاظ قدرت رنگ‌دهی باید گفت که وجود تمام کلاله و بخشی از خامه باعث شده تا زعفران پوشال قدرت رنگ‌دهی بین 170 تا 250 واحد را داشته باشد.

مصارف زعفران پوشال

زعفران پوشال به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به سایر زعفران‌ها، معمولاً بیشتر برای تولید محصولات مختلف در شیرینی‌پزی‌ها و کارخانجات و همین‌طور در آشپزی‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. خانم‌های خانه‌دار به دلیل اینکه تشخیص زعفران پوشال راحت‌تر است ترجیح می‌دهند آن را خریداری کنند. از جمله مصارف زعفران پوشال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در کارخانجات تولید بستنی و انواع شربت‌های دارای زعفران
  • استفاده در آشپزخانه‌ رستوران‌ها برای تهیه انواع غذاها و برنج
  • استفاده در کارگاه‌های تولید سوهان، گز، نبات و پولکی

به این دلیل که زعفران پوشال از رنگ‌دهی خوبی برخوردار است و قیمت آن نیز ارزان است برای آشپزی و مصرف‌های خانگی از آن استفاده می‌کنند. اگر قصد خرید زعفران پوشال دارید پیشنهاد می‌کنیم از صفحه این محصول دیدن فرمایید.

مزایای استفاده از زعفران پوشال

اصلی‌ترین ویژگی زعفران پوشال تشخیص آسان آن است. تشخیص اصل بودن زعفران پوشال به دلیل وجود خامه توسط همه افراد میسر است و به همین دلیل نیز این موضوع یکی از مزایای این زعفران به شمار می‌آید. اما به غیر از تشخیص تقلبی یا اصل بودن، استفاده از زعفران پوشال مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  • این نوع زعفران دارای درصد بیشتر از کلاله قرمز است و به همین دلیل قدرت رنگ‌دهی بالاتری دارد.
  • به دلیل وجود بخشی از خامه، زعفران پوشال تمامی خواص یک رشته کامل زعفران را دارد.
  • قدرت رنگ‌دهی زعفران پوشال به دلیل وجود کلاله بیشتر، تا 250 واحد است.
  • خریداران اطمینان بیشتری در خرید این محصول دارند.
  • قیمت آن نسبت به زعفران‌های دیگر پایین‌تر است.

تفاوت زعفران پوشال و سرگل

مهمترین تفاوت میان زعفران پوشال و سرگل در ظاهر آن‌ها است. برای شناخت اینکه زعفران سرگل چیست و چه تفاوتی با دیگر زعفران‌ها دارد،عطرین در مقاله دیگری اطلاعات کاملی درباره زعفران سرگل و ویژگی های آن به شما معرفی کرده. از دیگر تفاوت‌های این دو زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زعفران پوشال دارای تمام کلاله و بخشی از خامه است، در حالیکه زعفران سرگل تنها دارای بخشی از سَر کلاله است
  • زعفران سرگل فاقد زردی یا خامه است و به همین دلیل نیز قلم‌های آن شکستگی دارند
  • زعفران سرگل مرغوب‌تر از زعفران پوشال است و بیشتر برای صادرات مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • قیمت انواع زعفران پوشال به دلیل وجود خامه، از زعفران سرگل پایین‌تر است

همچنین درصد تقلب در زعفران پوشال بسیار پایین‌تر از دیگر زعفران‌ها است. معمولاً افراد اعتماد بهتری به زعفران پوشال دارند زیرا همان‌طور که گفتیم تشخیص اصل و غیر اصل بودن زعفران پوشال آسان‌تر از دیگر زعفران‌ها است.
قیمت زعفران پوشال
قیمت زعفران پوشال به نسبت زعفران‌های دیگر مانند زعفران سرگل یا زعفران نگین ارزان‌تر است. علت آن نیز وجود مقداری خامه به همراه کلاله زعفران است. همچنین برحسب کیفیت نیز قیمت زعفران پوشال متفاوت است. زعفران پوشال مرغوب و قلمدار از زعفران پوشال معمولی و ضعیف قیمت بالاتری دارد.
جدای این موارد هرچه میزان خامه موجود در زعفران کم‌تر باشد و در عوض کلاله آن بزرگ‌تر باشد، قیمت آن نیز گران‌تر خواهد بود. برای اطلاعات کافی درباره قیمت زعفران پوشال کیلویی یا گرمی می‌توانید از صفحه محصولات دیدن فرمایید.

سخن آخر
بهترین نوع زعفران که بیشتر صادر می‌شود، زعفران سوپرنگین است چون درشت، ضخیم، کشیده و بدون فِرخوردگی است. طبیعتاً قیمت این محصول در مقایسه با زعفران پوشال گران‌تر است چون زعفران سوپرنگین فاقد خامه است و تنها از کلاله تشکیل شده و اندکی بلندتر از زعفران سرگل است. فراموش نکنید که بخش عمده‌ای از کیفیت و مرغوبیت زعفران، به امور مربوط به کاشت، داشت و برداشت و حتی کیفیت خاک بستگی دارد. در این مقاله به معرفی زعفران پوشال پرداختیم، شما برای مصارف خانگی خود از چه نوع زعفرانی استفاده می‌کنید؟

چند نمونه از سوالات کاربران

7 دیدگاه در “زعفران پوشال چیست و چه مصارفی دارد؟

  1. فردین فرهادی گفت:

    امکانش هست از زعفران پوشال، تصاویر و عکس های بیشتری منتشر کنید؟ اینطور توضیحات‌تون در مورد اون نوع زعفران رو بهتر متوجه میشیم.

  2. سمیه گفت:

    زعفران پوشال بهتره یا زعفران نگین؟
    سرگل چطور؟ چه تفاوتی داره با پوشال؟

    1. سردبیر زعفران عطرین گفت:

      سلام سمیه عزیز.
      زعفران سرگل رنگ‌دهی بهتری نسبت به زعفران نگین و برخی دیگر زعفران‌ها دارد.
      بسته به شرایط و سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد.

  3. مهشید گفت:

    پوشال خیلی خوبه. به نگین و اینها بیشتر ترجیحش میدم.

    1. سردبیر زعفران عطرین گفت:

      سلام مهشید عزیز.
      خوشحالیم که محتوا و محصولات ما مورد نظر شما قرار گرفته است.

  4. گلچهره حیدری گفت:

    سلام ممنون از محتوا عالی و کاملتون در مورد زعفران پوشال

  5. بیتا گفت:

    میشه بگید تفاوت زعفران پوشال و سرگل چیست؟
    من خیلی مطلب خوندم ولی سایت شما خیلی کامل و جامع توضیح داد
    ممنون از سردبیرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.