وبلاگ

زعفران سرگل چیست؟

زعفران سرگل را بهتر بشناسید

در این مطلب بطور کامل درباره اینکه زعفران سرگل چیست و تفاوتش با بقیه زعفران ها در چیست صحبت خواهیم کرد. زعفران سرگل در سه بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. زعفران سرگل ممتاز، زعفران سرگل سرقلم و زعفران سرگل سرریشه، که هر کدام از این دسته‌بندی‌‌ها از نظر قیمت و البته کیفیت با یکدیگر تفاوت دارند. نام دیگر زعفران سرگل، زعفران تمام قرمز است و دلیل این نام‌گذاری را می‌توان عدم وجود قسمت‌های زرد رنگ و سفید رنگ زعفران (پوشال و خامه) عنوان کرد. زعفران سرگل در واقع پرمصرف‌ترین نوع زعفران در میان انواع زعفران است.

انتخاب زعفران سرگل اصل و مناسب، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به طور کلی طبق نظر بسیاری از افراد حاضر در جامعه، زعفران سرگل به عنوان معروف‌ترین نوع زعفران در میان مردم شناخته می‌شود. قیمت زعفران سرگل نیز بر اساس نوع کیفیت و نام برندی که از آن خریداری می‌‌کنید متفاوت است.

مشخصات زعفران سرگل

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، تشخیص و انتخاب زعفران سرگل اصل، دشواری‌های خاص خود را دارد. البته اگر با خصوصیات و مشخصات اصلی زعفران سرگل آشنا باشید، انتخاب زعفران تا حدی برای شما ساده‌تر می‌شود.

دو شاخصه اصلی برای تشخیص زعفران سرگل مرغوب وجود دارد: طول کلاله و عدم وجود تکه‌های سفید در زعفران (خامه زعفران).

مشخصات زعفران سرگل عبارتند از:

  • کلاله زعفران سرگل جدا از یکدیگر است
  • کلاله زعفران سرگل، قرمز رنگ بوده و هیچ اثری از قسمت‌های سفید در آن دیده نمی‌شود.
  • از رنگی زیبا و ظاهری قشنگ برخوردار است.
  • در هم تنیده و به هم چسبیده نیست.
  • رشته‌های کلاله زعفران سرگل به نسبت ضخیم هستند.
  • درصد سافرانال موجود در این نوع از زعفران بسیار بالا است.

 

تفاوت زعفران سرگل و نگین

زعفران سرگل و نگین جز دسته‌‌های مرغوب و بسیار عالی گیاه زعفران هستند. البته موضوع بسیار مهمی که هر فردی در هنگام خرید زعفران اصل باید با آن آشنا باشد، میزان مرغوبیت گیاه زعفران است. به طور کلی زعفران نگین از نظر مرغوب بودن بسیار بالاتر از زعفران سرگل است. البته نباید فراموش کرد که زعفران سرگل، زعفرانی است که در میان مردم محبوبیت‌ بیشتری داشته و میزان بیشتری از این محصول توسط مردم خریداری می‌شود.

تفاوت زعفران سرگل و نگین را می‌توان در شکل ظاهری رشته‌های زعفران معرفی کرد. رشته‌های زعفران نگین، سالم و دارای حداقل شکستگی است و بالاترین قدرت‌ رنگ‌دهی را دارد، ولی در زعفران سرگل، اکثر رشته‌های زعفران شکسته است.

موضوع دیگری که تفاوت میان این دو نوع از زعفران را تشکیل می‌دهد، تقلبی بودن زعفران است. در زعفران سرگل به علت شکستگی‌ها، میزان تقلبی بودن این محصول نسبت به نگین بیشتر است.

نحوه نگه‌داری از زعفران سرگل

همانطور که می‌دانید نحوه نگه‌داری از مواد خوراکی نسبت به مواد اولیه استفاده شده در آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. اولین نکته بسیار مهمی که باید برای نگه‌داری از زعفران سرگل رعایت کنید، دور نگه‌داشتن این محصول از تابش مستقیم آفتاب است. این محصول را باید در جای سرد نگه‌داری کنید. اگر این محصول را خریداری کرده‌اید، ابتدا این محصول را به خوبی بسابید و سپس آن را در جای خنک قرار دهید. در هنگام استفاده از این محصول فراموش نکنید که با حرارت غیرمستقیم این گیاه را در آب بجوشانید. زعفران سرگل هر چه مدت زمان بیشتری حرارت ببیند، خواص خود را از دست می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم در مقاله نگهداری زعفران با ما همراه باشید تا هر آنچه را که لازم است، درباره نگهداری از این طلای سرخ لازم است، بیاموزید.

حرف آخر

به طور کلی می‌توان گفت که زعفران‌ سرگل، از قدرت رنگ‌دهی بسیار مناسبی (210 تا 260 واحد) برخوردار است. زعفران سرگل خود نیز از زعفران دسته تهیه می‌شود. زعفران سرگل درجه یک و درجه دو، تنها در شکستگی و کیفیت کلاله‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از بهترین نوع زعفران را می‌توان زعفران سرگل قائنات معرفی کرد.

این محصول از دیرباز در منطقه قائن استان خراسان کشت می‌شده و به همین‌دلیل نام قائنات در انتهای این نوع زعفران آمده است. یکی از اصلی‌ترین محصولاتی که از کشور ایران به کشورهای همسایه و اروپایی صادر می‌شود، زعفران است. زعفران‌های صادراتی نیز انواع مختلفی دارند .

چند نمونه از سوالات کاربران

5 دیدگاه در “زعفران سرگل چیست؟

  1. فاطمه گفت:

    رنگ دهی زعفران سرگل از نگین هم بیشتره واقعا؟

    1. سردبیر زعفران عطرین گفت:

      سلام فاطمه عزیز.
      بله رنگ‌دهی سرگل از نگین هم حتی بیشتر است.

  2. نرگس گفت:

    سلام. زعفران سرگل چه تفاوتی با زعفران نگین داره؟

    1. سردبیر زعفران عطرین گفت:

      سلام نرگس عزیز.
      ما در این مقاله توضیحات مربوط به تفاوت زعفران سرگل و نگین را داده‌ایم. اما با توجه به سوال بسیاری از کاربران، بزودی یک مقاله در مجله با این موضوع منتشر خواهیم کرد.

  3. حمید رضا گفت:

    چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.