وبلاگ

خواص زعفران برای لاغری با کاهش میل به خوردن غذاهای چرب

خواص زعفران برای لاغری

زعفران یکی از باارزش‌ترین و البته گران‌بهاترین ادویه‌هایی است که در سراسر دنیا مصرف می‌شود. خوشبختانه کشور ایران رتبه اول را در تولید این محصول داشته و در دسترس همگان قرار دارد. در گذشته و حال، زعفران بیشتر به دلیل طعم، عطر و رنگی که دارد در غذا و گاهی برای تهیه شربت استفاده می‌شود اما این داروی گیاهی، فواید بسیار دیگری نیز دارد. شاید همه ما با خواص زعفران برای لاغری آشنا نباشیم، به همین دلیل نیز در این مقاله تلاش شده تا به چگونگی کاهش وزن با زعفران پرداخته شود.

خواص زعفران برای لاغری و کاهش اشتها

ترکیبات تشکیل‌دهنده زعفران باعث ایجاد احساس سیری شده و در نتیجه فرد تمایل کمتری به مصرف مواد غذایی خواهد داشت. مصرف زعفران باعث ایجاد هورمون سروتونین می‌شود که همان هورمون شادی است. مطالعات نشان داده‌اند که کاهش سطح این هورمون رابطه غیرمستقیمی با افزایش وزن دارد، به این ترتیب که افراد با سطح سروتونین پایین، برای ایجاد احساس شادی، علاقه زیادی به خوردن‌ غذا نشان می‌دهند. پس تمایل به خوردن غذاهای پُرکالری و شیرین از علائم کمبود هورمون سروتونین است و یکی از عوامل اصلی چاقی نیز، ریزه‌خواری است.

زعفران با افزایش سطح سروتونین باعث کاهش تمایل به خوردن غذاهای چرب، کاهش ریزه‌خواری و افزایش احساس سیری می‌شود. از همین جا می‌توان ارتباط زعفران، اشتها و کاهش وزن را متوجه شد. زعفران علاوه بر آنتی‌اکسیدان دارای مواد مغذی دیگری چون ویتامین‌های خانواده B (فولات یا B9، نیاسین یا B3، ریبوفلاوین یا B2 و پیردوکسین یا B6) و مقادیر بالایی ویتامین C است. لازم به ذکر است که برای بهره مندی از خواص زعفران لازم است که از اصل بودن آن اطمینان داشته باشید. با خرید آنلاین زعفران از فروشگاه عطرین شما مطمئن خواهید بود که بهترین کیفیت زعفران را خریداری می کنید.

زعفران و اشتها

از دیگر خواص زعفران برای لاغری می‌توان به مهار آنزیم لیپاز پانکراس اشاره کرد. آنزیم لیپاز، چربی‌ها یا تری‌گلیسیرید را به منوگلیسیرید و اسیدچرب تبدیل می‌کند تا به راحتی جذب بدن شوند. بنابراین با مهار آنزیم لیپاز توسط زعفران، تری‌گلیسیرید نمی‌تواند به مونوگلیسیرید تبدیل شده و در نتیجه دفع خواهد شد.

خواص زعفران برای بدن

یکی از اولین خواصی که شنیدن نام زعفران به ذهن همه ما خطور می‌کند، شادی آور بودن زعفران است. مصرف این داروی گیاهی به غیر از بهبود روحیه و کاهش وزن، مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • کمک به بهبود بیماری آلزایمر
  • شادی آور و کمک به درمان افسردگی
  • بهبود سلامت قلب و جلوگیری از سکته قلبی
  • جلوگیری از ابتلا به سرطان
  • کاهش دردهای قاعدگی
  • ضدالتهاب
  • ضداسپاسم
  • بهبود سلامت پوست و مو
  • کاهش فشار خون
  • کاهش دردهای عضلانی
  • بهبود الگوی خواب
  • کاهش اشتها و لاغری
  • بهبود متابولیسم و سوخت‌وساز بدن

برای آشنایی با تمامی فواید این طلای سرخ می‌توانید مقاله “خواص زعفران” را بخوانید و با این گیاه بسیار ارزشمند بیشتر آشنا شوید.

نحوه مصرف زعفران برای لاغری

شاید بسیاری از ما با خواص زعفران برای لاغری آشنا نباشیم اما قطعاً از معجرات این گیاه باارزش آشناییم و به همین دلیل نیز تلاش می‌کنیم در وعده‌های غذایی یا به صورت چای، دمنوش و شربت از فواید آن بهره‌مند شویم. در این بخش نوشیدنی‌هایی که با زعفران تهیه می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

شیر زعفران برای لاغری

شیر و زعفران هر دو خواص بسیار خوبی برای بدن دارند و در نتیجه ترکیب آن‌ها به عنوان یک نوشیدنی‌ لاغرکننده، علاوه بر کاهش وزن می‌تواند اثرات دیگری چون استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، بهبود افسردگی، کاهش سطح اضطراب و … را به همراه داشته باشد.

خواص شیر زعفران برای لاغری

برای تهیه این معجون کافی است مقداری زعفران را ساییده، اندکی هل به آن اضافه کنید و سپس در شیر داغ بریزید. شیر زعفران را می‌توانید به عنوان یک میان‌وعده (قبل از ناهار یا بعد از آن) بنوشید تا علاقه شما به خوردن تنقلات کاهش پیدا کند و اشتهایتان نیز برای خوردن حجم بالای ناهار و شام سرکوب شود.

دمنوش زعفران برای لاغری

دمنوش زعفران با چای زعفران متفاوت بوده و برای تهیه آن باید از مواد اولیه زیر استفاده کنید.

  • زعفران دم‌کرده 1⁄3 قاشق چایخوری
  • چای سبز مقداری
  • آب جوش یک پیمانه

برای تهیه دمنوش زعفران کافی است چای سبز را داخل لیوان یا قوری ریخته و سپس روی آن یک پیمانه آب جوش بریزید. زمانی که چای دم کشید، می‌توانید زعفران را به آن اضافه کنید. اگر طعم چای سبز را زیاد دوست ندارید، یک قاشق مرباخوری عسل به دمنوش خود اضافه کنید.

دمنوش زعفران برای لاغری

شربت زعفران برای لاغری

چای و دمنوش زعفران بیشتر برای روزهای سرد زمستان مناسب هستند و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در روزهای گرم تابستان، شربت زعفران آماده کنید. برای تهیه این شربت کافی است 1⁄3 قاشق چایخوری زعفران دم‌کرده را به همراه 1 قاشق مرباخوری گلاب داخل یک لیوان آب سرد بریزید. برای شیرین کردن شربت نیز می‌توانید از عسل به جای شکر استفاده کنید. کالری زعفران دم‌کرده بسیار پایین است، بنابراین این نوشیدنی گوارا نه تنها باعث افزایش وزن شما نمی‌شود بلکه به بهبود متابولیسم بدن و کاهش وزن نیز کمک می‌کند. برای راحتی کار نیز می‌توانید برای خرید شربت زعفرانی اقدام نمایید.

شربت زعفران و تخم‌شربتی

تخم‌شربتی خود از موادی است که به تنهایی برای کاهش اشتها و کنترل تمایل فرد به خوردن وعده‌های زیاد در طول روز، استفاده می‌شود. از طرفی این ماده می‌تواند تا چندین ساعت شما را سیر نگاه دارد و به این ترتیب به روند لاغری کمک خواهد کرد. شربت زعفران و تخم‌شربتی، خواص جداگانه هر دو ماده را داشته و در نتیجه می‌تواند به کاهش اشتها و سیری کاذب منجر شود. برای تهیه این شربت می‌توانید به شربت زعفران و گلابی که در بالا اشاره کردیم، مقداری تخم شربتی اضافه کنید.

فراموش نکنید که هر داروی گیاهی مفیدی اگر بیش از انداره مصرف شود، می‌تواند برای سلامتی خطرناک باشد. مقدار مجاز مصرف زعفران روزانه 0.1 گرم است و بیشتر از این مقدار باعث حالت تهوع و استفراغ خواهد شد.

بهترین زمان برای مصرف زعفران برای لاغری

دمنوش یا شیر زعفران را می‌توانید بین نیم ساعت تا 1 ساعت قبل از وعده‌های غذایی بنوشید تا با کاهش اشتها، میل شما به خوردن حجم بالای غذا کم شده و به مرور زمان باعث لاغری شود. البته می‌توانید دمنوش یا شربت زعفران را به مدت نیم الی 1 ساعت پس از هر وعده غذایی میل کنید تا با افزایش متابولیسم بدن، فرآیند سوزاندن چربی‌ها را سریعتر کند.

زعفران توسط مجموعه‌های بسیاری عرضه می‌شود که ممکن است برخی از آن‌ها دارای استاندارد و تأییده وزارت بهداشت نباشند. بنابراین در زمان خرید زعفران آنلاین و یا حضوری از فروشگاه آنلاین عطرین، برندهای شناخته شده را انتخاب کنید. در این مقاله با خواص زعفران برای لاغری و کاهش وزن آشنا شدید و امیدواریم مصرف آن در کنار ورزش و تغذیه سالم، به کاهش وزن شما کمک کند. به غیر از اضافه کردن زعفران به غذا، از چه روش‌های دیگری برای بهره‌مندی از خواص این طلای سرخ استفاده می‌کنید؟

چند نمونه از سوالات کاربران

1 دیدگاه در “خواص زعفران برای لاغری با کاهش میل به خوردن غذاهای چرب

  1. hamed گفت:

    سلام.
    چقدر عالی نمیدونستم شربت زعفران برای لاغری مناسبه، فروش آنلاین هم دارید این محصول رو؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.