وبلاگ

زعفران برای زنان در دوران بارداری

زعفران برای بارداری و زن باردار

زمانی که صحبت از مصرف مجاز زعفران به صورت روزانه می‌شود، دوز مصرف برای افراد با شرایط گوناگون کاملاً متفاوت خواهد بود. اگر زعفران برای یک فرد با سطح اضطراب بالا و افسرده مانند داروی ضد افسردگی ارزشمند عمل می‌کند، ممکن است برای یک بانوی باردار حتی باعث بروز اضطراب و تشویش شود. بنابراین شرایط فردی و دوز مصرف بسیار مهم بوده و باید قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود. زعفران فواید زیادی برای بانوان خصوصاً در دوران قاعدگی و پیش از آن دارد اما حتی در این شرایط نیز باید میزان مصرف را کنترل کرد. اگر باردار هستید یا برای فرزندآوری اقدام کرده‌اید، باید اطلاعات کافی از فواید زعفران برای زنان باردار، مضرات و میزان مصرف آن کسب کنید.

فواید زعفران برای زنان

در طب سنتی زعفران به عنوان یک داروی مفید در درمان بیماری‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین فواید زعفران که تقریباً همه ما با آن آشنا هستیم، کمک به درمان افسردگی، نشاط‌آوری و کاهش سطح اضطراب است. اما زعفران فواید بسیار دیگری مانند کمک به درمان بیماری‌های تنفسی چون سرفه، آسم، سرماخوردگی، کمک به درمان برخی بیماری‌های مرتبط با سلامت قلب همچون تنطیم ضربان قلب را نیز دارد. از طرفی زعفران برای کاهش اثرات تشنج نیز مصرف شده و علاوه بر تقویت حافظه به افزایش قدرت یادگیری نیز کمک می‌کند.

فواید زعفران
در رابطه با فوایدی که زعفران به‌طور خاص برای زنان دارد می‌توان به کاهش دردهای قاعدگی، درمان قاعدگی نامنظم، بهبود سندرم پیش از قاعدگی و حتی کمک به درمان ناباروری بانوان اشاره کرد. تمامی این خواص و فوایدی که در بخش قبلی اشاره کردیم، تنها زمانی میسر خواهد بود که از مقدار مناسب و مجاز زعفران استفاده شود. درست است که این گیاه بسیار مفید است اما مصرف بیش از حد مجاز آن می‌تواند خطراتی را برای فرد به دنبال داشته باشد. این موضوع زمانی حساس‌تر می‌شود که مصرف‌کننده بانویی باردار باشد.

زعفران برای زنان باردار

آنچه که پیش‌تر از آن در این مقاله و مقالات قبل‌ صحبت کردیم تنها بخشی از خواص درمانی زعفران برای سلامتی فرد است و مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از جمله مهمترین فواید زعفران برای زن حامله هستند.

فواید زعفران برای زنان باردار

تنظیم فشار خون زنان باردار

زعفران به دلیل اینکه حاوی پتاسیم و کروکتین است به کاهش فشار خون زنان باردار کمک می‌کند.

تأمین بخشی از آهن مورد نیاز مادر و جنین در دروان بارداری

زنان باردار باید در طول مدت بارداری مواد غذایی غنی از آهن را مصرف کنند، زعفران منبع خوبی برای آهن بوده و منجر به افزایش سطح گلبول‌های قرمز خون می‌شود.

 کاهش حالت انقباضی رحم در ماه‌های آخر

زعفران با افزایش هورمون‌هایی که منجر به انقباضات رحم می‌شوند، باعث کاهش حالت انقباضی رحم در ماه‌های آخر بارداری شده و درد زایمان را کاهش می‌دهد.

کمک به تنفس بهتر مادر و سلامت ریه‌

زعفران به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد، برای زنان بارداری که مبتلا به آسم هستند بسیار مفید بوده و از انسداد راه‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

کاهش حالت تهوع و سرگیجه در ابتدای صبح

مصرف چای زعفران باعث بهبود حالت تهوع و سرگیجه ابتدای صبح در زنان باردار می‌شود.

کاهش اسپاسم‌های عضلانی

جنین همواره در حال رشد است و این رشد می‌تواند تأثیرات بدی روی مفاصل لگن داشته باشد و باعث کشیدگی آن‌ها شود. این کشیدگی به درد مفاصل، گرفتگی معده و ماهیچه‌های اطراف منجر خواهد شد. مصرف زعفران می‌تواند این دردها را آرام کرده و مانند مسکنی طبیعی عمل کند.

کاهش میزان ریزش موی بانوان باردار

یکی از عوارض نوسانات هورمونی دوران بارداری، ریزش موی بانوان است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران، برای حفظ سلامت پوست و مو بسیار ضروری هستند.

افزایش حرکت جنین در رحم مادر

زعفران با افزایش حرارت بدن، منجر به افزایش حرکت جنین در رحم مادر خواهد شد.

 کاهش امکان ابتلا به افسردگی حین بارداری و پس از زایمان

زنان باردار در برخی از ماه‌های بارداری دچار احساسات لحظه‌ای (به دلیل به‌هم خوردن تعادل هورمون‌ها) شده و نمی‌توانند این تغییر سریع خلق‌و‌خو را کنترل کنند. بسیاری از بانوان نیز پس از زایمان دچار افسردگی می‌شوند که استفاده از زعفران می‌تواند به کاهش این حالات احساسی نوسانی کمک کند.

مضرات زعفران برای زنان باردار

زعفران در کنار تمام فوایدی که دارد اگر بیش از مقدار مجاز مصرف شود می‌تواند مضرات فراوانی برای فرد داشته باشد. به عنوان مثال مصرف بیش از 2 گرم در روز برای زنان باردار بسیار خطرناک بوده و می‌تواند به سقط جنین منجر شود!

خطرات اتفاده از زعفران برای زنان باردار

 احتمال سقط جنین یا زایمان زودرس

مصرف زعفران در 3 الی 4 ماه اول بارداری باعث تشدید انقباضات رحمی شده که این امر به سقط جنین یا زایمان زودرس منجر خواهد شد. اما بانوان می‌توانند از ماه پنجم بارداری و با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان، زعفران را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. تحقیقات نشان داده مصرف زعفران در ماه‌های آخر بارداری به زایمان راحت‌تر کمک کرده و درد زایمان را نیز کاهش خواهد داد.

احتمال افزایش حالت تهوع و استفراغ

از بزرگترین مشکلات بانوان در ابتدای دوران بارداری، افزایش حالت تهوع در ابتدای صبح است. مصرف زعفران در ماه‌های اول بارداری باعث تشدید حالت تهوع و استفراغ شده و در نتیجه با استفراغ‌های مکرر مادر، جنین از دریافت مواد مغذی محروم خواهد شد.

احتمال بروز برخی حساسیت‌ها

درست است که بسیاری از متخصصان طب سنتی درمان افسردگی با زعفران را بهترین روش می‌دانند اما برخی از بانوان باردار با مصرف زعفران دچار احساس اضطراب می‌شوند که گاهی به سردرد و خشکی دهان نیز منجر می‌شود. بنابراین اگر هرگونه حساسیتی به این داروی ارزشمند دارید قبل از مصرف در مورد نوع و شدت حساسیت‌های خود با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

زعفران

میزان مصرف زعفران در دوران بارداری

میزان مصرف زعفران در دوران بارداری به 3 دوره اول، دوم و سوم بارداری بستگی دارد و بانوی باردار باید در هر دوره در مورد مصرف زعفران با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کند.

میزان مصرف زعفران در 3 ماهه اول بارداری

3 ماهه اول بارداری دوران بسیار حساسی است چرا که اندام‌های جنین در حال شکل گرفتن هستند. استفاده بیش از حد زعفران در این دوران روی هورمون‌های رحم مادر تأثیر منفی گذاشته و حتی ممکن است به سقط جنین منجر شود. مصرف زعفران در این دوران باعث ایجاد انقباضات زیاد رحم شده که این موضوع نیز می‌تواند به سقط جنین یا حتی زایمان زودرس بیانجامد. بنابراین برای مصرف یا عدم مصرف گیاه زعفران در دوره 3 ماهه اول دوران بارداری حتماً با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

میزان مصرف زعفران در 3 ماهه دوم بارداری

مصرف زعفران در دوره 3 ماهه دوم بارداری نیز می‌تواند اثراتی مشابه دوره اول داشته باشد. پس در این دوران نیز برای مصرف زعفران (حتی کمترین مقدار آن) با پزشک خود صحبت کنید تا دوز مصرف را برای شما مشخص کند. در بسیاری از موارد پزشک متخصص اجازه مصرف زعفران را از هفته پانزدهم بارداری می‌دهد. فراموش نکنید که دوز مصرف بسیار مهم است چرا که مصرف بیش از اندازه، مانع رشد کامل جنین و تکامل اندام‌های او خواهد شد.

میزان مصرف زعفران در 3 ماهه سوم بارداری

مصرف برخی از داروهای گیاهی در دوره 3 ماهه آخر بارداری تأثیر خوبی روی کاهش درد زایمان زنان باردار خواهد داشت. از جمله مهمترین این گیاهان، زعفران است که باتوجه به قابلیت کاهش درد و اثرات مسکنی که دارد می‌تواند برای کاهش دردهای بارداری نیز مفید واقع شود. بنابراین بانوان باردار زیر نظر پزشک متخصص خود می‌توانند در ماه‌های آخر از زعفران استفاده کنند تا با افزایش سطح هورمون‌هایی که باعث افزایش انقباضات رحم می‌شوند، دهانه رحم حالت انقباضی خود را از دست داده و درد زایمان کاهش پیدا کند.

مزرعه زعفران
همه ما با خواص زعفران برای لاغری، درمان افسردگی، کاهش التهاب، کمک به درمان سرطان و … آشنا هستیم. اما این داروی گیاهی و ادویه گران‌بها‌، خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد و می‌تواند به حفظ سلامت بانوان و درمانی بیماری‌های زنان نیز کمک کند. همانطور که اشاره کردیم فواید زعفران برای زنان خصوصاً برای دوران قاعدگی و پیش از آن بسیار زیاد است اما مصرف بیشتر از 2 گرم از این ادویه، خطرات جبران‌ناپذیری را برای بانوان باردار در پی خواهد داشت. روزانه چند گرم زعفران را به شیوه‌های مختلفی چون دمنوش، چای، نوشیدنی، انواع غذاها و … مصرف می‌کنید؟ امیدواریم اگر شما باردار هستید یا همسر باردار دارید، با آگاهی نسبت به استفاده و خرید زعفران اقدام کنید.

چند نمونه از سوالات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.