وبلاگ

انواع ادویه ‌جات و فواید آن‌ها را بهتر بشناسید!

انواع ادویه

فکر می‌کنید برگ برنده‌ی یک غذای خوش‌طعم و لذیذ چیست؟ احتمالا با این سوال، ذهن‌تان به سمت مواردی چون نوع مواد استفاده شده در غذا یا نسبت هر یک از آن‌ها می‌رود؛ اما گزینه موثر دیگری نیز وجود دارد که علیرغم حجم و اندازه‌ی کوچک خود، تاثیر چشمگیری در طعم و مزه‌ی غذاها ایجاد می‌کند. این گزینه تاثیرگذار و جادویی چیزی نیست جز ادویه! با ما در این مطلب همراه باشید تا ضمن شناخت انواع ادویه، با ترکیبات و فواید آن‌ها نیز آشنا شوید.

ادویه چیست و چه نقشی در سلامتی ما دارد؟

با شنیدن نام ادویه ممکن است به یاد عطاری‌هایی با شیشه‌های قدونیم‌قد رنگی و خوشبویی بیفتید که همیشه در خیابان‌ها و بازارها خودنمایی می‌کنند. چه اهل آشپزی کردن باشید و چه نباشید، حتما یک آشنایی کلی با انواع ادویه‌ها دارید و نام برخی از آن‌ها را نیز می‌دانید؛ اما شاید وقتی از شما بپرسند که ادویه چیست، نتوانید پاسخ منجسم و کاملی به این سوال بدهید. ادویه در واقع قسمتی از یک گیاه معطر است و به‌صورت پودر، خردشده یا درسته، مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع ادویه‌جات از قسمت‌های مختلف یک گیاه مانند: میوه، تنه یا دانه‌ی آن به‌دست می‌آیند و علاوه بر عطر و طعم، رنگ غذای شما را نیز از این رو به آن رو می‌کنند.

شاید بسیاری از افراد، ادویه‌ را فقط به چشم یک خوش‌طعم‌کننده غذا ببینند که قرار است کیفیت غذای آن‌ها را چندین پله بالاتر ببرد؛ اما بهتر است بدانید که تمامی این چاشنی‌های دوست‌داشتنی، علاوه بر غذا، بدن و سلامتی شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. هر یک از انواع ادویه و چاشنی‌هایی که شاید خیلی راحت از کنار آن‌ها می‌گذرید، خواص درمانی و پیشگیرانه‌ی فوق‌العاده‌ای دارند و کمک بزرگی به تامین سلامتی شما می‌کنند.

یکی از این ادویه‌های مفید و رایج که تقریبا در تمامی غذاهای ما نیز حضور دارد، زردچوبه است. زردچوبه با داشتن یک ماده‌ی مفید به‌نام «کورکومین» یا «دی فرولوئیل متان» تاثیر بسیار زیادی در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر دارد. ادویه‌ی مفید و بسیار خوشبوی دیگری که علاوه بر غذاها، در نوشیدنی اصلی ما ایرانیان، یعنی چای نیز حضور پررنگی دارد، دارچین است. تحقیقات انجام‌شده روی این ادویه نشان می‌دهد که دارچین یکی از ادویه‌های بسیار مفید برای بیماران دیابتی است. این ادویه‌ی خوش‌عطر، به کاهش قند خون و کلسترول کمک می‌کند و یک ماده‌ی موثر در پیشگیری از نوسان انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، به‌شمار می‌رود.

تاثیر ادویه بر سلامتی

در میان انواع ادویه‌ی موجود در بازار و چاشنی‌هایی که روزانه با آن‌ها سروکار داریم، نمونه‌هایی نیز وجود دارند که به تایید انجمن ملی سرطان رسیده‌اند و عملکرد مثبت آن‌ها در جلوگیری از ابتلا به سرطان و حتی رشد تومورهای سرطانی، به اثبات رسیده است. ادویه‌های ضدسرطانی که توسط این انجمن مورد تایید قرار گرفته‌اند، به شرح زیر هستند:

  • آویشن
  • پونه
  • رازیانه
  • رزماری
  • زیره‌ سیاه
  • زیره‌ سبز
  • ترخون
  • بادیون
  • گشنیز

لیست انواع ادویه‌های ضروری که حتما باید در منزل داشته باشید!

هر آشپزخانه‌ای، از آشپزخانه‌های رنگی قدیمی گرفته تا آشپزخانه‌های مدرن امروزی، همگی قفسه یا کشوی مخصوصی برای نگهداری از انواع ادویه‌ دارند؛ اما انتخاب‌کردن ادویه‌جاتی که لازم است در این قسمت‌ها حضور داشته باشند کار راحتی نیست و نیاز به کمی تحقیق دارد. علاوه بر ادویه‌هایی که بخاطر سبک زندگی و سلیقه‌ی غذایی خود، عادت به استفاده از آن‌ها دارید، برخی از انواع ادویه‌جات نیز وجود دارند که به دلیل خواص منحربه‌فردی که دارند، وجود آن‌ها در هر خانه‌ای لازم است. ضروری‌ترین ادویه‌هایی که باید حتما در منزل خود داشته باشید، از قرار زیر هستند:

زردچوبه

زردچوبه جزو رایج‌ترین ادویه‌هایی است که در تهیه‌ی غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چاشنی مفید، علاوه بر دادن عطر و رنگی زیبا به غذا ، به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، نقش موثری نیز در تسکین دردهای مفصلی ایفا می‌کند.

زیره

اگر برای سلامت دستگاه گوارش خود اهمیت زیادی قائل هستید، از زیره غافل نشوید و این چاشنی پرخاصیت را در لیست انواع ادویه‌ی مورد نیاز منزلتان قرار دهید. هم زیره‌ سیاه و هم زیره سبز، ضدنفخ‌های بسیار بوده و برای دفع سنگ کلیه نیز مفید هستند.

آویشن

درست است که آویشن را بیشتر بخاطر عطر و طعم دلنشین آن می‌شناسیم؛ اما این ادویه‌ی پرکاربرد یکی از درمان‌های گیاهی بسیار موثر برای عفونت مجاری تنفسی نیز به‌شمار می‌رود. آویشن را به لیست ادویه‌ی خود اضافه کنید تا خیالتان از بابت داشتن یک چاشنی ضد میکروب در منزل راحت باشد.

پودر سیر

اگر تنها دلیلتان برای مصرف نکردن سیر، بوی تند‌وتیز این ماده‌ی غذایی مفید است، حتما پودر سیر را به لیست انواع ادویه‌جات خود اضافه کنید. این پودر، فواید منحربه‌فرد سیر را در اختیار شما قرار می‌دهد و در عین حال، مشکل بوی ناخوشایند سیر را نیز از سر راهتان برمی‌دارد.

دارچین

بهتر است بدانید که با قرار دادن نام دارچین در لیست انواع ادویه‌هایی که حتما باید تهیه کنید، لطف بسیار بزرگی به سلول‌های مغزی خود کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را برای خود و اعضای خانواده، از میان برمی‌دارید.

پودر زنجبیل

برای در امان ماندن از علائم آلرژی و سرماخوردگی، از تهیه‌ی زنجبیل و قراردادن آن در قسمت ادویه‌جات منزل خود غافل نشوید. این چاشنی معروف، علاوه بر اینکه یک خوش‌طعم کننده غذای بسیار محبوب است، نقش موثری نیز در کاهش دردهای عضلانی دارد.

پودر فلفل

انواع پودر فلفل، از غنی‌ترین منابع آنتی‌اکسیدان در میان مواد غذایی محسوب می‌شوند و وجود آن‌ها در لیست ادویه‌ی هر خانه‌ای ضروری است.

پودر لیمو

پودر لیمو را هم می‌توانید به عنوان یک خوش‌طعم کننده غذا مورد استفاده قرار دهید و هم می‌توانید از خواص معجزه‌آسای دمنوش آن برای بهبود سرفه و سرماخوردگی، استفاده کنید.

پودر هل

هل یکی از همه‌فن‌حریف‌ترین ادویه‌ها است و در تهیه‌ی انواع غذا، دسر و دمنوش، از آن استفاده می‌شود. این چاشنی خوش‌عطر، ضدمیکروب است و حس شادی و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد.

زعفران

زعفران که لقب گران‌ترین ادویه‌ جهان را نیز به خود اختصاص داده است، یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین ادویه‌های موجود در میان ما ایرانیان است. این ادویه‌ی بسیار خوش‌بو و دوست‌داشتنی، علاوه بر تقویت سیستم گردش خون، آرامش شما را نیز تامین خواهد کرد. برای مطالعه خواص و فواید زعفران، به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

ادویه پلویی و ترکیبات آن

خواص کلی ادویه جات

پلو، از جمله محبوب‌ترین غذاهای ایرانی است و بر سر سفره‌ی هر دورهمی و مجلسی نیز حضور دارد. بسیاری از سرآشپزهای معروف برای خوش‌عطر شدن این غذای همه‌پسند، از یک ادویه‌ ایرانی بسیار معطر به نام «ادویه پلویی» استفاده می‌کنند. ادویه‌ی پلویی که از ترکیب چند چاشنی معطعر و بسیار مفید به‌دست می‌آید، علاوه بر تاثیری که در عطر و طعم غذای شما دارد، طبع پلو را نیز تعدیل می‌کند. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، طبع برنج سرد است و برای تعدیل آن، بهتر است از یک ماده‌ی غذایی با طبع گرم استفاده کنید. ادویه‌ پلویی یکی از کاربردی‌ترین انواع ادویه است که با داشتن طبعی گرم، لذت میل‌کردن یک غذای خوش‌عطر و مفید را نصیب شما می‌کند.

برای درست‌کردن ادویه پلویی از چاشنی‌های مختلفی استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها به ذائقه‌ی مصرف‌کنندگان بستگی دارد؛ اما در حالت کلی، پنج چاشنی مهم وجود دارند که در هر ادویه‌ی پلویی می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید و شامل: دارچین، پودر هل، پودر گل محمدی، زیره و جوز هندی می‌شوند. علاوه بر این موارد، داخل برخی از ادویه‌هایی که برای استفاده در انواع پلوها مورد استفاده قرار می‌گیرند، پودر زنجبیل و میخک نیز به چشم می‌خورد که گزینه‌ی مناسبی برای علاقه‌مندان به این چاشنی‌ها به‌شمار می‌روند.

ادویه خورشتی چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟

در میان انواع ادویه موجود در بازار، ادویه خورشتی یکی از پرمصرف‌ترین انواع ادویه‌ها است و تقاضای بسیار بالایی نیز برای آن وجود دارد. این چاشنی بسیار خوش‌عطر، با داشتن مواد مغذی در داخل خود، علاوه بر دادن عطر و طعمی بی‌نظیر به غذا، فواید بسیاری نیز برای سلامتی شما دارد. وجود فیبر، ویتامین و انواع معدنی در این ادویه، به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و با بالا‌بردن قدرت سیستم ایمنی بدن، شما را از شر بیماری‌های مختلف، در امان نگه می‌دارد. در تهیه‌ی این چاشنی از مواد مختلفی مانند: زیره، دارچین، تخم گشنیز، هل، فلفل، جوز هندی و در برخی از موارد نیز زنجبیل، استفاده می‌شود. نکته‌ی بسیار مهمی که برای نگهداری بهتر از ادویه‌های خورشتی باید در نظر داشته باشید، ریختن این ادویه‌ها در یک ظرف در بسته و قرار دادن آن‌ها در یک مکان خشک و خنک است.

ادویه گوجه چیست؟

خواص پودر گوجه فرنگی
غذا با گوجه فرنگی خشک و پودر شده

ادویه گوجه یا همان پودر گوجه، یک خوش‌طعم کننده غذای بسیار محبوب و خوش‌طعم است که می‌توانید آن را در غذاهای مختلف ایرانی و خارجی استفاده کنید. برای تهیه‌ی این ادویه، ابتدا باید گوجه‌فرنگی را در دستگاه میوه خشک‌کن، فر یا زیر نور مستقیم خورشید خشک کرده و سپس ورقه‌های خشک گوجه را آسیاب کنید. این چاشنی، یکی از پرکاربردترین انواع ادویه است و می‌توانید با مخلوط‌کردن آن با ادویه های دیگر مانند زنجبیل و پودر سیر، عطر و طعم دلخواه را به غذاهای خود بدهید. اضافه‌کردن این ادویه به چاشنی‌های مختلف، یکی از بهترین راه‌هایی است که با استفاده از آن می‌توانید چاشنی‌های مورد علاقه‌ی خود را خوش‌رنگ‌تر کنید.

ادویه قیمه

پختن خورشت قیمه کار ساده‌ای است؛ اما اگر می‌خواهید غذای شما عطر و طعم بی‌نظیری داشته باشد و اعضای خانواده با خوردن آن سرمست شوند، خرید ادویه مخصوص قیمه را فراموش نکنید. برای پختن یک قیمه‌ی مجلسی و خوشمزه، یکی از مهم‌ترین ادویه‌هایی که نباید آن را فراموش کنید، زعفران است. در کنار زعفران، استفاده از دارچین، هل، پودر جوز هندی، پودر گل محمدی، زردچوبه و مقداری پودر فلفل سیاه را نیز به خاطر داشته باشید. با اضافه‌کردن این ادویه‌جات به خورشت، عطر و طعم دانشینی را به غذای خود می‌دهید و در کنار آن، موادمغذی مورد نیاز برای سلامتی اعضای خانوده و خودتان را نیز تامین می‌کنید.

ادویه قورمه‌سبزی

بدون شک، قورمه‌سبزی یکی از خوشمزه‌ترین و معروف‌ترین غذاهای ایرانی است و جزو محبوب‌ترین خورشت‌های ایرانی نیز به‌شمار می‌رود. شاید فکر کنید که تنها راز خوش‌عطر شدن قورمه‌سبزی، استفاده از سبزی تازه و جاافتادن خورشت است؛ اما ما به شما می‌گوییم که این تمام ماجرا نیست و برای دادن عطر و طعم بی‌نظیر به این خورشت، حتما باید از ادویه قورمه‌سبزی هم استفاده کنید. با خرید ادویه قورمه‌ سبزی که یک خوش‌طعم‌کننده غذای بی‌نظیر است، مزه و رایحه‌ی وسوسه‌برانگیزی به خورشت اضافه نمایید، همچنین میزان مواد مغذی آن را نیز افزایش خواهد داد. انواع چاشنی‌هایی که در تهیه‌ی این ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل مواد زیر هستند:

  • زردچوبه
  • پودر غوره
  • پودر فلفل سیاه
  • شنبلیله خشک شده
  • جعفری خشک شده
  • اسفناج خشک شده
  • گشنیز خشک شده
  • تره خشک شده
  • پودر رازیانه
  • پودر گل محمدی

برای لذیذ شدن قرمه سبزی حتما باید بدانیم که ادویه قورمه سبزی را کی اضافه کنیم و اگرنه ممکن است این ادویه را در زمان نامناسب و یا به میزان زیاد به غذا اضافه کنیم که طعم خوبی به غذا نخواهد داد.

ادویه کباب را بهتر بشناسید

کباب برای ما ایرانی‌ها چیزی بیشتر از یک غذای عادی است و در تمامی مجالس و حتی طبیعت‌گردی‌های خود نیز عادت به میل‌کردن آن داریم. با وجود محبوب‌بودن انواع مختلف کباب در بین مردم ما، بیشتر افراد در درست‌کردن این غذای لذیذ به یک نکته‌ی بسیار مهم بي‌توجهی می‌کند. این نکته‌ی مهم که طعم و رنگ کباب را به‌طور مستقیم و به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد، استفاده از ادویه کباب است. برخلاف تصور عموم مردم، تنها ادویه‌ی کباب سماق نیست و چاشنی‌های دیگری نیز وجود دارند که با خرید ادویه کباب و اضافه‌کردن آن به مواد کباب خود، می‌توانید یک غذای بسیار لذیذ تهیه کنید.

ادویه انواع کباب خوشمزه و لذیذ ایرانی

در منوی غذاهای ایرانی، انواع مختلفی از کباب به چشم می‌خورند و هر یک از این کباب‌ها نیز فوت‌وفن کوزه‌گری مخصوص به‌ خود را دارند؛ اما تنها نکته‌ی مشترکی در میان تمامی آن‌ها وجود دارد و به خوش‌طعم شدنشان نیز کمک می‌کند، افزودن ادویه کباب به آن‌ها است. فرقی نمی‌کند قصد درست‌کردن کباب تابه‌ای داشته باشید یا بخواهید برای داشتن یک ناهار خوشمزه در دل طبیعت، کباب کوبیده درست کنید؛ در هر صورت مطمئن باشید که با اضافه‌کردن ادویه کباب به مواد خود، طعم و عطر کباب شما، بسیار بهتر از قبل خواهد شد. موادی تشکیل دهنده‌ی ادویه کباب به شرح زیر هستند:

  • سماق
  • نمک
  • زردچوبه
  • پودر برگ بو
  • پاپریکا
  • فلفل سفید
  • پودر زنجبیل
  • پودر لیمو عمانی
  • پودر پیاز
  • پودر خردل
  • زیره سیاه

کلام آخر

انواع ادویه، جزو ضروری‌ترین و پرکاربردترین موادی هستند که باید در هر خانه‌ای وجود داشته باشند. برخلاف تصور برخی از افراد که ادویه‌ها را فقط به عنوان یک چاشنی و خوش‌طعم‌کننده غذا می‌بینند، این مواد مغذی ارتباط مستقیمی با سلامتی دارند و بهترین و سالم‌ترین سپر دفاعی شما در برابر بیماری‌های جسمی و روحی به‌شمار می‌روند.

چند نمونه از سوالات کاربران

2 دیدگاه در “انواع ادویه ‌جات و فواید آن‌ها را بهتر بشناسید!

  1. سودابه گفت:

    چقدر ادویه خفن! مرسی ازتون!
    این انواع ادویه جات که معرفی کردید رو میشه بیشتر در موردش توضیح بدید؟ یا مقاله جداگونه براش بنویسید که کامل خواص و فوایدش رو بگه؟

    1. سردبیر زعفران عطرین گفت:

      سلام سودابه عزیز.
      خوشحالیم که محتوای ما مورد نظر شما قرار گرفته.
      بله حتما. بزودی محتواهای مرتبط با هر ادویه را در مجله عطرین منتشر خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

تاثیر زعفران بر کنترل دیابت
دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. مشخصه آن سطح قند خون...
ادامه مطلب
طرز تهیه نوشیدنی های خنک تابستانی برای رفع تشنگی با زعفران
تابستان بهترین زمان برای غلبه بر گرما و سرحال ماندن با انواع نوشیدنی های خنک و خوشمزه است. اگر به دنبال...
ادامه مطلب
روش کاشت زعفران
زعفران یکی از گران ترین ادویه های دنیاست و جای تعجب نیست که چرا. کاشت این محصول بسیار سخت است و برای...
ادامه مطلب
بهترین دمنوش ها برای درمان سرماخوردگی
سرماخوردگی می تواند یک درد واقعی باشد، به خصوص در ماه های زمستان که به نظر می رسد همه جا وجود دارد. یکی...
ادامه مطلب
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.